کشف گورستان عصر آهن در دشت قزوین

۱۳۹۷/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۳۹۹
کشف گورستان عصر آهن در دشت قزوین

کاوش آموزشی ـ پژوهشی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران در دشت قزوین (کاوش در گورستان نویافته عصرآهن دو و سه قره تپه سگزآباد) به منظور دستیابی به یافته‌های جدید از ساکنان این منطقه در حال انجام است.

مصطفی ده پهلوان، سرپرست هیات باستان شناسی، با اعلام خبر کاوش در در دشت قزوین (کاوش در گورستان نویافته عصرآهن دو و سه قره تپه سگزآباد) گفت: در روند طرح تعیین عرصه و حریم قره تپه سگزآباد و تپه قبرستان در زیر لایه‌های رسوبی، شواهدی از یک گورستان در شرق قره تپه و جنوب غرب تپه قبرستان متعلق به عصر آهن دو و سه به دست آمد.

او با بیان اینکه در مرداد ماه همان سال ۱۳۹۵ محدوده این گورستان توسط دکتر کوروش محمدخانی مورد بررسی آرکئو ژئوفیزیک قرار گرفت تصریح کرد: نتایج عملیات ژئوفیزیک قابل توجه بود و در شهریور ماه ۱۳۹۵ این گورستان مورد کاوش قرار گرفت و با ستان شناسان در سه ترانشه با خاکستردان‌های (پیت‌ها) عصرآهن III مواجه شدند. این باستان شناس گفت: در زیر و داخل این خاکستردان‌ها تدفین‌های مهمی از عصر آهن دو و سه به دست آمد. به گفته او، در لایه‌های زیرین این تدفین‌ها آثاری از تدفین‌های دیگری به دست آمد که احتمالا متعلق به لایه‌های قدیمی‌تر است.

ده پهلوان افزود: در سال ۱۳۹۶ تمرکز پروژه کاوش بر گورستان نویافته قرار گرفت تا بتوان گاهنگاری دقیق و درستی از این گورستان ارایه کرد و به درک بهتری از شیوه‌ها و سنت تدفین دوره‌های یاد شده رسید.

سرپرست هیأت باستان شناسی تصریح کرد: سنت‌های تدفینی ناشناخته‌ای بر ما روشن شد و نتایج ژنتیکی حکایت از حضور ساکنانی با هاپلی گروپ نادر در ایران دارند.

 

 

ارسال نظر