آتش جدایی‌طلبی در پارلمان اسپانیا

۱۳۹۷/۰۷/۱۱ - ۰۰:۲۲:۳۳
کد خبر: ۱۳۰۸۷۴
آتش جدایی‌طلبی
در پارلمان اسپانیا

 فایننشال تایمز:

در آستانه سالگرد همه‌پرسی استقلال کاتالونیا از اسپانیا، بارسلونا صحنه درگیری میان نیروهای دولت و جدایی‌خواهان اسپانیا شده است. طبق گزارش صفحه اول این روزنامه، 180 نفر با شرکت در تظاهرات بارسلونا، به ساختمان پارلمان منطقه کاتالونیا حمله و اعلام کردند: آتش جدایی طلبی هنوز در دل آنان زنده است؛ تظاهراتی که گفته می‌شود به درخواست شورای ملی‌ کاتالونیا و دیگر نهادهای استقلال‌طلب در بارسلونا صورت گرفته بود. به گزارش فایننشال تایمز، تظاهرکنندگان بعد از عبور از خیابان‌های مرکزی شهر مقابل پارلمان کاتالونیا جایی که «کیم تورا»، رییس دولت کاتالونیا و «روجر تورنت» رییس پارلمان و اعضای دولت ایالتی از آنان استقبال کردند، گرد‌هم‌آمدند. این تظاهرات در حالی روی داد که روز گذشته کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا در پیامی ویدیویی تاکید کرد: اجازه ندهید از تنها راه ممکن برای زندگی در دموکراسی کامل منحرف شویم. هدفمان تشکیل جمهوری کاتالونیا و به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی آن است.

 ال‌پایس:

این روزنامه نیز، در صفحه اول خود، ضمن اشاره به ناآرامی‌ها در کاتالونیا، گزارشی از نفتا منتشر کرد. طبق این گزارش، دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا در نشست خبری در کاخ سفید از توافق جدید با دو کشور همسایه مکزیک و کانادا خبر داد که به دنبال آن توافقنامه تجاری تازه‌ای با نام توافق تجاری امریکا - مکزیک - کانادا، جایگزین توافق تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) خواهد شد. آنطور که گفته شده، ترامپ بر این باور است که در پیمان‌های تجاری قبلی از امریکا سوء‌استفاده می‌شد و با بیان اینکه دوران امتیازگیری از امریکا به سر رسیده، خواستار اصلاح این توافق‌ها شده بود. امریکا در همین راستا، چالش‌های تجاری دیگری نیز با اتحادیه اروپا و چین دارد.

 نیویورک تایمز:

در گزارشی که در صفحه اول این روزنامه منتشر شده، خبر از حمایت دونالد ترامپ از تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد کاوانا اعلام کرد. طبق این گزارش، رییس‌جمهوری امریکا اعلام کرده که دست اف‌بی‌آی را برای انجام تحقیقات در مورد برت کاوانا، نامزد پیشنهادی برای کسب کرسی قضاوت در دیوان عالی کشور، باز گذاشته است. این تحقیقات پس از آن انجام می‌شود که «کریستین بلازی فورد» هفته پیش در کمیته قضایی سنا شهادت داد که کاوانا در یک مهمانی در سال ۱۹۸۲ او را مورد آزار و اذیت قرار داده است. کاوانا ساعاتی بعد در همان کمیسیون اتهامات وارده را با عصبانیت تکذیب کرد. هرچند کمیته قضایی سنا صلاحیت کاوانا را تایید کرد اما سناتور جف فلیک، از اعضای جمهوری خواه کمیته خواهان تحقیقات اف بی‌آی پیش از رای‌گیری نهایی برای تایید او در کل سنا شد. دو سناتور میانه رو جمهوری خواه هم از این درخواست حمایت کردند.

 

ارسال نظر