آثاری به وسعت جهان

۱۳۹۷/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۹:۵۱
کد خبر: ۱۳۰۸۶۶
آثاری به وسعت جهان

الهه باقری|

 در سال‌های اخیر، بحران‌های اقتصادی، سیاسی، تروریسم، جنگ و ناآرامی‌های داخلی صنعت گردشگری را تحت‌تاثیر قرار دادند. با این‌حال، در دهه‌های گذشته، صنعت توریسم رشد قابل‌توجهی داشته است. بر این اساس، جذب گردشگر به یکی از مهم‌ترین اهداف دولت‌ها در راستای توسعه صنعت گردشگری تبدیل شده است. در این میان، ثبت آثار در فهرست جهانی یونسکو نیز، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که توجه گردشگران را از سراسر جهان جلب می‌کند.در واقع، این اقدام می‌تواند شبیه ویترینی باشد که آثار فرهنگی و تاریخی کشورها را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

نوامبر 1972، کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهانی توسط یونسکو به تصویب رسید. از آن زمان تاکنون، این برنامه رشد چشمگیری داشته و امروز به یکی از معروف‌ترین توافق‌نامه‌های بین‌المللی شناخته می‌شود. همچنین طبق آمار اعلام شده، 193 کشور عضو این توافق‌نامه بوده و موظف به حفاظت از میراث جهانی شناخته شده فرهنگی و طبیعی هستند.

در میان سایر کشورهای جهان، ایتالیا بیشترین میراث فرهنگی ثبت‌شده در یونسکو را دارد. طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده در سپتامبر 2018، حدود 54 اثر تاریخی و فرهنگی در این کشور ثبت جهانی شده است. برج پیزا، بقایای باستان‌شناسی شهر سوخته پمپئی و هرکولانیوم از معروف‌ترین آثار ایتالیایی ثبت شده هستند.

چین نیز، در رتبه دوم قرار داشته و حدود 53 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی را در فهرست یونسکو به ثبت رسانده است. به تازگی نیز این کشور خواستار ثبت میدان تیان‌آنمن در فهرست میراث فرهنگی یونسکو شده است.

اسپانیا نیز در همسایگی ایتالیا تاریخی قدیمی مرتبط با امپراتوری روم داشته و به عنوان یک سرزمین قدرتمند و پهناور جهانی شناخته می‌شود.

طبق آمار منتشر شده در سپتامبر 2018، اسپانیا از نظر تعداد آثار فرهنگی در جهان، رتبه سوم را به‌ خود اختصاص داده است. در این کشور، حدود 47 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی به‌ثبت رسیده که در این میان، دیوار رومی لوگو و کلیسای جامع بورگوس برخی از معروف‌ترین این آثار هستند. آلمان و فرانسه از دیگر کشورهای اروپایی هستند که علاوه بر تاریخ غنی، آثار فرهنگی و طبیعی ارزشمندی دارند. آنطور که در این گزارش گفته شده، هر کدام از این دو کشور، حدود 44 اثر را در فهرست آثار یونسکو ثبت کرده‌اند.طبق سایر گزارش‌های منتشر شده، آلمان سایت فرهنگی بسیاری دارد که در مرکز امپراتوری مقدس روم و امپراتوری آلمان قرار داشت. قلعه وارتبورگ و کلیسای جامع کلن دو مورد از این سایت‌ها هستند. فرانسه نیز، تاریخی طولانی داشته که به قبایل فرانک‌ها در دوران رومی‌ها باز می‌گردد تا امپراتوری قدرتمند فرانسه. در این میان از جمله آثار تاریخی شگفت‌انگیز می‌توان به کلیسای نوتردام پاریس و کاخ ورسای اشاره کرد.

هند، ششمین کشوری است که بیشترین سایت فرهنگی ثبت‌شده در یونسکو را دارند. آنطور که گفته شده، این کشور خاستگاه برخی از قدیمی‌ترین تمدن‌ها بوده و ظهور بسیاری از امپراتوری‌‌ها را تجربه کرده است. براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده، در حال حاضر حدود 37 اثر طبیعی و تاریخی هند در یونسکو ثبت شده که می‌توان به تاج‌محل و غارهای الفانتا اشاره کرد.

از مکزیک نیز، حدود 35 سایت طبیعی و فرهنگی در یونسکو ثبت شده است؛ کشوری که میزبان دو تمدن قدیمی مایا و آزتک‌ها بوده و همچنین برخی از نخستین سایت‌های استعمار اروپایی دنیای جدید در این کشور بودند. در این میان می‌توان به مرکز تاریخی پوئبلا و شهر تئوتیهواکان اشاره کرد. در بریتانیا نیز، تعداد آثار تاریخی و فرهنگی که تاکنون در یونسکو به ثبت رسیده، حدود 31 مورد بوده که این تعداد در روسیه به 28 اثر می‌رسد. آنطور که گفته شده، روسیه به دلیل ترکیبی از تاریخ غنی و وسعت جغرافیایی خود، سایت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی متنوعی دارد.

امریکا نیز مانند روسیه، با توجه به وسعت جغرافیایی، سایت‌های فرهنگی و طبیعی متعددی دارد که تاکنون حدود 23 مورد در یونسکو به ثبت‌ جهانی رسیده است.

در میان کشورهای جهان، ایران جزو معدود کشورهایی است که علاوه بر ثبت آثار فرهنگی و طبیعی، یک شهر خود را در یونسکو به‌ ثبت رسانده است. آنطور که گفته شده، با ثبت جهانی شهر یزد در فهرست یونسکو، تعداد شهرهای تاریخی ثبت جهانی‌شده جهان به عدد ۹ رسید. همچنین، طبق آمار منتشر شده در سپتامبر 2018، ایران حدود 23 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در یونسکو ثبت کرده است و در سال‌های اخیر، تلاش‌های بسیاری برای ثبت آثار ارزشمند دیگری از این سرزمین در فهرست آثار فرهنگی و طبیعی یونسکو صورت گرفته است. بر اساس آمار اعلام شده، 22 اثر تاریخی و طبیعی ژاپن نیز مانند کوه فوجی، در میان آثار ثبت شده در یونسکو حضور دارند.

 

ارسال نظر