مسکو، زیر تیغ مجازات اقتصادی

۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۷۸۷
مسکو، زیر تیغ مجازات اقتصادی

گروه گوناگون|

 در هفته گذشته، وزارت بازرگانی امریکا از دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه خبر داد. در این دور از تحریم‌ها که 12 شرکت روسی تحت تاثیر آن هستند گفته شده که دلیل آن به‌خطر افتادن منافع ملی یا خارجی امریکا بوده است. این در حالی است که یک مقام امریکایی به‌تازگی از احتمال تحریم دریایی روسیه از سوی ناوگان دریایی امریکا خبر داد؛ این تهدید نیز در راستای محدود کردن نقش این کشور در بازار جهانی انرژی بوده است. آنطور که گفته شده، موج تحریم‌های امریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه، از 4 سال پیش آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. طبق تازه‌ترین فهرست ارایه شده، از آغاز سال جاری میلادی، امریکا و اتحادیه اروپا 7 تحریم علیه روسیه اعمال کردند . بخش قابل‌توجهی از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه نیز، به‌دلیل ادعای استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی در سوریه است.

همانطور که گفته شد، موج تحریم‌ها علیه روسیه از سوی اتحادیه اروپا و امریکا، از سال 2014 آغاز شد. براساس گزارش‌های منتشر شده، از مارس 2014، روسیه شبه‌جزیره کریمه اوکراین را به قلمرو خود اضافه کرد و پس از آن، موجی از مجازات‌های اقتصادی علیه مسکو آغاز شد. امریکا نیز، در این راستا، دسترسی کمپانی‌های روس را به بازارهای امریکا محدود کرد. همچنین تعاملات افراد یا شرکت‌ها را با این کمپانی‌ها ممنوع اعلام کرد. طبق آمار منتشر شده، مجموع این تحریم‌ها در 13 بسته وضع شد. آنطور که گفته شده، اتحادیه اروپا در پیروی از سیاست‌های امریکا از سال 2014 روسیه را به‌دلیل دخالت در امور داخلی اوکراین و الحاق منطقه کریمه به خاک خود، مورد تحریم قرار داد و چند بسته تحریم‌های اقتصادی و مالی در مورد شرکت‌های این کشور وضع کرد. همچنین جمعی از مقام‌های روس را نیز در فهرست تحریمی خود قرار داده است. این در حالی بود که پس از سقوط هواپیمای مسافربری مالزی در شرق اوکراین، اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه بخش‌های نفت، بانک و صنایع نظامی روسیه اعمال کرد. طبق تازه‌ترین فهرست منتشر شده، در سال 2014، اروپا حدود 14 بسته تحریمی علیه روسیه وضع کرد.

در سال‌ 2015 نیز، اروپا تحریم‌ها علیه روسیه را تمدید کرد و مجموع بسته‌های تحریمی از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه روسیه به 5 بسته رسید. امریکا نیز با وضع 6 بسته تحریمی علیه روسیه، به مجازات اقتصادی این کشور ادامه داد. طبق گزارش‌های منتشر شده در آن سال، امریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده بودند که تحریم‌ها علیه روسیه تنها در صورتی لغو خواهد شد که مسکو تمام نیروهایش را از خاک اوکراین خارج کند.

در ماه‌های پایانی سال 2015، مقام‌های اتحادیه اروپا اعلام کردند که تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو را تا 6 ما دیگر تمدید خواهند کرد. بر این اساس، در سال 2016، اروپا حدود 6 بسته تحریمی علیه روسیه وضع کرد. امریکا نیز تحریم‌های اقتصادی و تجاری زیادی را علیه مسکو وضع کرد. آنطور که در گزارش‌های سال 2016 گفته شده، در ماه مارس، رهبران اروپایی توافق کردند که تحریم‌های وضع‌شده علیه روسیه را با اجرای کامل توافقنامه مینسک گره بزنند و تا زمانی که این توافقنامه بطور کامل اجرا نشود، تحریم‌های روسیه را لغو نکنند.

در سال 2017 نیز، دولت امریکا ده‌ها شرکت روسی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. آنطور که گفته شده، بیشتر این شرکت‌ها در حوزه تولید اسلحه و تجهیزات جنگی فعال بودند. مجموع این تحریم‌ها در قالب 2 بسته وضع و اعمال شد. همچنین گفته شده که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیزتحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را تمدید کردند؛ طبق گزارش‌ها این تحریم‌ها شامل بانک‌ها و صنایع نفتی و نظامی این کشور می‌شد.

این تحریم‌ها در حالی وضع می‌شود که گفته شده به‌دلیل ابعاد اقتصادی روسیه و تاثیر آن بر سیستم مالی و تجاری بین‌المللی، اعمال تحریم‌ها بر این کشور، بسیار متفاوت از سایر کشورهاست. طبق بسیاری از گزارش‌ها، روسیه از مهم‌ترین تامین‌کنندگان گاز اتحادیه اروپاست و کشوری مانند آلمان، وابستگی شدید به بخش انرژی روسیه دارد.

 

ارسال نظر