کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۷۸۶

تلفات شبکه برق‌رسانی تک‌رقمی شد

پاون| معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با اعلام خبر تک رقمی شدن تلفات شبکه توزیع برق گفت: کماکان برای کاهش این تلفات طرح‌های در دست اقدام داریم. محمودرضا حقی‌فام معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در این خصوص اظهار داشت: برای بررسی تلفات شبکه میزان انرژی ورودی با انرژی خروجی مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد که در این باره به‌صورت نقطه به نقطه سالانه این بررسی انجام و در هر هفته صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته پروژه‌های متعددی در بحث کاهش تلفات به اجرا گذاشته شد، افزود: در دو هفته گذشته خوشبختانه میزان تلفات ما از 10 درصد پایین‌تر آمده است. در راستای پروژه‌های انجام شده در یک سال گذشته در برخی مکان‌ها سیستم کنترل هوشمند نصب شد که همه‌ اینها تاثیرگذار بود و امیدواریم به همین صورت حفظ شود تا به سمت کاهش بیشتر تلفات پیش برویم.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر بیان داشت: البته در این مدت دو ماه، محدودیت منابع مالی در کاهش تلفات داشتیم که امیدواریم هیات مدیره توانیر برای این قسمت نیز منابع لازم را پیش‌بینی کند تا روند کاهش تلفات متوقف نشود و ان‌شاالله همین وضعیت تک رقمی کردن ادامه داشته باشد تا در سال‌های آتی سیر نزولی را شاهد باشیم.

نفت برنت رکورد زد

ایسنا| قیمت نفت برنت روز دوشنبه در آستانه بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران که نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه را برانگیخته به بالاترین قیمت در چهار سال اخیر صعود کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۴۸ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۸۳.۲۷ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از نوامبر سال ۲۰۱۴ بود.بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدییت امریکا ۳۲ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۷۳.۵۷ دلار در هر بشکه رسید. گروه بانکی ANZ روز دوشنبه در یادداشتی اعلام کرد بازار منتظر صعود قیمت‌های نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه است.

یکی از نشانه‌های‌ متاثر شدن صادرات نفت ایران از تحریم‌های امریکا، اقدام شرکت سینوپک چین است که اعلام کرد بارگیری نفت ایران را در ماه میلادی جاری کاهش خواهد داد. چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است. به گفته ادوارد بل، تحلیلگر کالا در بانک “امارات ان بی دی “، اگر پالایشگاه‌های چینی بیش از آنچه پیش‌بینی شده بود از تحریم‌های امریکا تبعیت کنند، بازار به‌شدت با محدودیت عرضه مواجه خواهد شد.

به گفته استفان اینس، مدیر معاملات منطقه آسیا اقیانوسیه در شرکت OANDA، تا زمانی که عرضه قابل توجهی از سوی اوپک انجام نگیرد روند افزایش قیمت‌ها ادامه خواهد یافت.

تعویض 534 کیلومتر کابل فرسوده در تهران

ایلنا| مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران گفت: 1500 کیلومتر در تهران کابل فرسوده داریم که تاکنون 534 کیلومتر از آن کابل کشی شده و طی دو سال آینده همه کابل‌های فرسوده را از مدار خارج می‌کنیم.

غلامرضا خوش‌خلق با اشاره به قدمت شبکه برق تهران گفت: برق منطقه‌ای تهران قدیمی‌ترین شرکت برق کشور بوده و به همین دلیل فرسوده‌ترین شبکه کشور را نیز داراست، طول خطوط انتقال و شبکه برق تحت پوشش این شرکت ۱۰ هزار کیلومتر است که بطور متوسط ۵۰ درصد از آن بیش از بیست سال قدمت دارد. خوش‌خلق ادامه داد: با توجه به جمیع مسائل می‌توان دریافت که همکاران جهت انجام مراقبت ویژه و لحظه‌ای، بازسازی و توسعه شبکه با چه کار دشواری روبه رو هستند و با خارج شدن یک ترانسفورماتور از مدار مشکلاتی ایجاد و حتی منجر به خاموشی هم می‌شود؛ بنابراین برای اینکه شبکه برق به پایداری استاندارد برسد، باید عمر شبکه کاهش یابد که در این مورد ضرورت دارد روند جایگزینی کابل‌های روغنی با کابل‌های خشک به صورت دفنی ادامه یابد.

وی افزود: امسال 284 کیلومتر کابل‌کشی شده و امیدواریم بتوانیم طی دو سال آینده همه کابل‌های فرسوده را از مدار خارج کنیم.

توقف بزرگ‌ترین پروژه خورشیدی جهان

ایسنا| عربستان سعودی برنامه ۲۰۰ میلیارد دلاری با گروه سافت بانک برای ساخت بزرگ‌ترین پروژه تولید نیروی خورشیدی جهان را کنار گذاشت. وال استریت ژورنال به نقل از مقامات دولتی آگاه عربستان نوشت: هیچ کس روی این پروژه کار نمی‌کند و در عوض، عربستان سعودی سرگرم کار روی یک استراتژی کاربردی‌تر برای افزایش تولید انرژی تجدیدپذیر است که در اواخر اکتبر اعلام خواهد شد. ماسایوشی سون، مدیرعامل سافت بانک در مارس برنامه‌ای را برای سرمایه‌گذاری در ایجاد بزرگ‌ترین پروژه تولید نیروی خورشیدی جهان در عربستان سعودی اعلام کرد. انتظار می‌رفت این پروژه ۲۰۰ گیگابایت انرژی تا سال ۲۰۳۰ تولید کند.

عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، در حال حاضر تاسیسات انرژی تجدیدپذیر محدودی دارد اما قصد دارد با اجرای ۶۰ پروژه و سرمایه‌گذاری بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار، تا سال ۲۰۲۳ سالانه ۹.۵ گیگاوات برق از چنین منابعی تولید کند.

 

ارسال نظر