از رویای خانه‌دار شدن تا واقعیت بازار مسکن اروپا

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۰۰:۲۴:۲۱
کد خبر: ۱۳۰۷۰۱
از رویای خانه‌دار شدن تا واقعیت بازار مسکن اروپا

گروه گوناگون|

 این‌ روزها بحران اقتصادی و نوسان قیمت ارز در بسیاری از کشورها، چالش‌های قابل‌توجهی ایجاد کرده که مهم‌ترین تاثیر آن را می‌توان در بازار مسکن دید. این موضوع، تا حدی جدی شده که در بسیاری از کارزارهای انتخاباتی، سیاستمداران وعده‌های بسیاری در مورد کاهش هزینه‌ مسکن می‌دهند. بر این اساس شهروندان کشورهای اروپایی، در تلاش هستند که به‌خاطر رهایی از هزینه اجاره، به سمت خرید خانه پیش بروند. این در حالی است که با توجه به بحران‌های اقتصادی و در شرایطی کاهش درآمد افراد، رویای خانه‌دار شدن نیز به موضوعی دور از دسترس تبدیل شده است. از طرفی، دولت‌های اروپایی نیز چشم‌اندازی برای کاهش قیمت خانه ندارند.

طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی موسسه آی‌ان‌جی، بسیاری از خریداران خانه، ترجیح می‌دهند که رویای خانه‌دار شدن خود را فراموش کنند. با این‌حال، حدود 64 درصد از جوانان اروپایی تصور می‌کنند که بتوانند در 34 سالگی، صاحب‌خانه شوند و جدا از خانواده خود زندگی کنند، هرچند که این امیدواری در میان جوانان آلمانی و ایتالیایی کمتر شده است. براساس تازه‌ترین تحقیقات صورت‌گرفته، حدود نیمی از جوانان آلمانی که امیدواری خود را برای خرید نخستین خانه خود از دست داده‌اند. آنطور که گفته شده، علاوه بر قیمت آپارتمان‌ها که از توان بسیاری از جوانان آلمانی خارج است، کمبود مسکن نیز یکی از مشکلات آنها به‌شمار می‌رود. در حالی که تقاضا برای خرید آپارتمان‌های شخصی در میان جوانان آلمانی بالاست، امکانات کافی وجود ندارد، به‌ویژه در مراکز کلان‌شهرها که امکان خرید آپارتمان بسیار کم است. ایتالیا نیز، مدت‌هاست که درگیر بحران‌های شدید اقتصادی و بیکاری شده است. به‌دنبال تداوم این بحران‌ها نیز، بسیاری از ایتالیایی‌ها به‌خصوص جوانان، نه‌تنها رویای خانه‌دار شدن خود را فراموش کرده‌اند بلکه برای یافتن فرصت‌های شغلی مناسب، به شهرها یا کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند. آن‌طور که گفته شده، حدود 44 درصد از جوانان ایتالیایی، امیدی برای خانه‌دار شدن خود تا سن 34 سالگی ندارند و ترجیح می‌دهند همراه دوستان یا خانواده خود زندگی کنند.

گزارش‌های منتشر شده از بازار مسکن در بریتانیا نیز نشان می‌دهد که شانس خرید خانه توسط جوانان طبقه متوسط این کشور نسبت به ۲۰ سال اخیر نصف شده است. آنطور که گفته شده، میزان خرید خانه توسط جوانان ۲۵ تا ۳۴ ساله انگلیسی با درآمد متوسط از ۶۵ درصد به ۲۷ درصد در دو دهه اخیر رسیده است. این در حالی است که در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نیز، حدود 41 درصد از جوانان بریتانیایی، امید خود را برای خرید خانه از دست داده‌اند. در میان جوانان هلندی نیز، حدود 40 درصد بر این باورند که نمی‌توانند تا 34 سالگی اولین خانه خود را خریداری کنند.

در میان کشورهای اروپایی، بلژیک در سال‌های اخیر شاهد کاهش‌های قابل‌توجهی در قیمت خرید و اجاره مسکن بود، اما طبق آمار منتشر شده، خرید و فروش خانه نوسان چندانی در این کشور نداشت. آنطور که در نظرسنجی موسسه آی‌ان‌جی گفته شده، حدود 39 درصد از جوانان بلژیکی، امیدی برای خرید نخستین خانه خود ندارند. حدود 34 تا 37 درصد جوانان اتریش، فرانسه و جمهوری چک نیز بر این باورند که در شرایط فعلی درآمد و اقتصاد کشورشان، توانایی خرید خانه را تا 34 سالگی ندارند.

در این میان، جوانان لوکزامبورگ و لهستان، امیدواری بیشتری به خرید اولین خانه خود تا 34 سالگی دارند که این امیدواری برای خرید خانه میان جوانان رومانی، اسپانیا و ترکیه، افزایش قابل‌توجهی داشته است. آنطور که گفته شده، حدود 80 درصد از جوانان این کشور بر این باورند که می‌توانند تا 34 سالگی، اولین خانه خود را خریداری کنند. این در حالی است که اسپانیا در سال‌های اخیر درگیر بحران‌های مالی و ریاضت‌های اقتصادی و مردم ترکیه نیز، شاهد افزایش قیمت مسکن بوده‌اند. داده‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که قیمت واحدهای مسکونی در این کشور در یک‌سال گذشته حدود 12 درصد افزایش یافته است.

 

ارسال نظر