آسیا؛ میزبان ثروتمندان جهان

۱۳۹۷/۰۷/۰۷ - ۰۰:۵۸:۰۹
کد خبر: ۱۳۰۵۳۳
آسیا؛ میزبان ثروتمندان جهان

گروه گوناگون|

پس از روی کار آمدن دولت ترامپ در امریکا، تغییرات قابل‌توجهی در روابط تجاری این کشور با سایر کشورها ایجاد شد. علاوه بر تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه کشورهای دیگر، تعرفه‌‌ واردات کالا از سایر کشورها با افزایش قابل‌توجهی روبرو شد. به تازگی نیز، امریکا امتیازات تجاری خود به بنگلادش را قطع کرده و این کشور قصد دارد از طریق انعقاد توافق‌نامه‌های تجاری با دیگر کشورها، روابط اقتصادی خود را توسعه دهد. هرچند که در سال‌های اخیر، بحران‌های مالی گریبان بسیاری از کشورها را گرفته، اما طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، ثروتمندان آسیایی، روزهای خوبی را تجربه می‌کنند. در سال‌های گذشته، خبرهای بسیاری از بلایای طبیعی در بنگلادش منتشر شد. از طرفی، طبق گزارش‌ها منابع محدود و رشد بالای جمعیت، بنگلادش را به یکی از فقیرترین کشورهای جهان تبدیل کرده بود. این در حالی است که امروزه، بنگلادش با برنامه‌های اقتصادی به فهرست کشورهای در حال توسعه پیوسته است. همچنین، طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده، شمار ثروتمندان بنگلادشی در میان سال‌های 2012 تا 2017، حدود 17.3 درصد رشد داشت که در میان سایر کشورهای، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. چین نیز، سرعت بالایی در رشد میلیاردرهای داشته و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2027، بیش از 400 میلیاردر به مجموع ثروتمندان چینی اضافه شود. این در حالی است که از سال 2012 تا 2017، تعداد ثروتمندان چینی حدود 13.4 درصد افزایش یافته است. ویتنام نیز، در فهرست رشد ثروتمندان رتبه سوم را به‌خود اختصاص داده است. آنطور که گفته شده، در دهه‌های اخیر، به‌ویژه پس از فروپاشی شوروی، ویتنام تلاش بسیاری برای آزادسازی اقتصاد خود داشته و پس از سال‌ها گفت‌وگو، سرانجام توانست در سال 2007 به سازمان تجارت جهانی بپیوندد. در تازه‌ترین آمار منتشر شده، در 5 سال گذشته، شمار ثروتمندان این کشور بیش از 12 درصد رشد داشته‌‌اند. پیش‌بینی می‌شود که در سال 2026 تعداد ثروتمندان ویتنامی حدود 170 درصد افزایش داشته باشد. همانطور که گفته شد، کشورهای آسیا در رشد ثروتمندان گوی سبقت را از بسیاری کشورهای توسعه یافته ربوده است. آنطور که در این گزارش دیده می‌شود، کشورهایآفریقایی نیز پا به فهرست رشد ثروتمندان گذاشته‌اند. هرچند که به گفته تحلیل‌گران اقتصادی، این افزایش تعداد ثروتمندان تاثیری در رهایی از فقر در کشورهایی با بازار نوظهور نخواهد داشت، چرا که این ثروت تنها به عده کمی محدود می‌شود. کنیا از جمله کشورهایی است که بخش بزرگی از ثروت آفریقا را تولید می‌کند. آنطور که گفته شده، در 5 سال گذشته شمار ثروتمندان این کشور افزایشی بیش از 11 درصد داشت که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده تعداد افراد ثروتمند رشد بیشتری نیز داشته باشد. طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، کنیا شاهراه ارتباطی قاره آفریقا به‌شمار رفته و یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های سازمان ملل متحد در این کشور قرار دارد. همچنین اقتصاد کنیا بسیار پیشرفته‌تر از سایر کشورهای آفریقایی است.

پس از کنیا، دوباره رشد ثروتمندان جهان، به آسیا بازمی‌گردد. طبق این گزارش، هند پنجمین کشوری است که در 5 سال اخیر، رشد قابل‌توجهی در تعداد ثروتمندان خود داشته است. این در حالی است که بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی ثروت در جهان مدرن ژوهانسبورگ، هند در میان سایر کشورها رتبه دوم در نابرابری توزیع ثروت را به خود اختصاص داده است.

بررسی‌های اخیر نشان داده که نیویورک جایگاه خود را به عنوان خانه نخست ثروتمندان جهان در رده‌بندی امسال به هنگ‌کنگ واگذار کرده است. این در حالی است که طبق گزارش‌های منتشر شده، از سال 2012 تا 2017 ثروتمندان هنگ‌کنگی رشد 9.3 درصدی داشتند. این رشد در ایرلند 9.1 درصد و در پاکستان به 8.4 درصد رسیده است. بانک جهانی نیز پیش‌بینی کرده که پاکستان تا 3 سال آینده رشد اقتصادی خوبی خواهد داشت و سرمایه‌گذاری در این کشور افزایش پیدا می‌کند.

به تازگی وزارت بازرگانی امریکا، خبر از سریع‌ترین رشد اقتصادی امریکا در چهارسال گذشته را منتشر کرد. این در حالی است که برخی اقتصاددانان هشدار داده‌اند که رشد اقتصادی امریکا پایدار نخواهد بود و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سود این تحولات به جیب ثروتمندان جامعه امریکا خواهد رفت. با این‌حال، طبق گزارش‌های منتشر شده، ثروتمندان امریکایی در 5 سال گذشته، رشدی حدود 8 درصد را در جمعیت خود شاهد بودند.

 

 

ارسال نظر