۷۰هزار اروپایی «ایران؛ مهدن تمدن» را دیده‌اند

۱۳۹۷/۰۷/۰۵ - ۰۰:۳۵:۵۶
کد خبر: ۱۳۰۴۵۶
۷۰هزار اروپایی «ایران؛ مهدن تمدن» را دیده‌اند

موزه ملی ایران بعد از حدود نیم قرن غیبت در فضاهای فرهنگی هلند، سه ماه پیش با انتخاب گزینشی ۱۹۶ اثر از ۷۰ نقطه باستانی کشور، این‌بار «ایران: مهد تمدن» را در موزه درنتس هلند به نمایش در آورد.

موزه درنتس شهر آسن در استان درنته در شمال هلند، باو جود کوچکی و داشتن جمعیتِ کم، به واسطه قدمت بیش از ۱۶۰ ساله‌اش، اوایل امسال در تفاهم‌نامه‌ای با موزه ملی ایران اقدام به برگزاری نمایشگاه موزه‌ای دو طرفه کردند؛ موزه‌ای که آثاری از دوره‌های پیش از تاریخ تا هنر معاصر را نمایش می‌دهد. در این تعهد دو طرفه ایران نخست تعهد خود را انجام داد و ۲۶ خرداد نمایشگاهی با عنوان «ایران؛ مهد تمدن» با نمایش ۱۹۶ شیء تاریخی از دوره پارینه‌سنگی قدیم تا دوره صفوی از موزه ملی ایران در هلند به نمایش درآمدند.

آثار به نمایش درآمده از نظر ایرانی‌ها آنقدر ارزش داشتند که حتی برخی از آنها برای نخستین بار از کشور خارج شدند و قدیمی‌ترین اثر آن را متعلق به غار «دربند رشی » در گیلان با قدمت بیش از ۲۰۰ هزار سال عنوان کردند. به گواه بازدیدکنندگان ایرانی، استقبال از این نمایشگاه در برخی روزها آنقدر زیاد بوده که برای دیدن آثار ایران باید به صف می‌ایستادند.

از زمان افتتاح «ایران؛ مهد تمدن» تا کنون حدود ۷۰ هزار و ۳۴ نفر از این نمایشگاه در موزه درنتس هلند دیدن کرده‌اند، در این شرایط قطعا تا پایان زمان نمایشگاه در۲۷ آبان یعنی بعد از مدت زمان پنج ماه، این آمار افزایش چشمگیری خواهد داشت، همانطور که دست­‌اندرکاران موزه پیش­ بینی کرده‌­اند تا روزهای پایانی بیش از ۱۵۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.

 

ارسال نظر