دلارهای مسافر

۱۳۹۷/۰۷/۰۵ - ۰۰:۳۳:۵۱
کد خبر: ۱۳۰۴۵۴
دلارهای مسافر

گروه گوناگون|

 سال‌هاست که گردشگری به عنوان قطبی تاثیرگذار در اقتصاد کشورها معرفی و به صنعتی درآمدزا تبدیل شده است. بر این اساس، کشورها برنامه‌های بسیاری برای جذب بیشتر گردشگر در کشورشان دارند. برخی شهرها، در این زمینه موفق‌تر بوده و به مهم‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده‌اند. در این میان، طبق گزارش‌های سازمان ملل متحد، گردشگران چینی مهم‌ترین عامل تغییر در صنعت گردشگری معرفی شده‌اند. آنطور که گفته شده سالانه بیش از 4 میلیارد سفر توسط گردشگران چینی صورت می‌گیرد. این گردشگران در بازار جهانی نیز پیشرو هستند. بر اساس آمار منتشر شده، مسافران چینی در سال 2016 بیش از 135 میلیون سفر به خارج از کشور داشتند. گفته شده که از سال 2010، این رقم روند صعودی داشته است. طبق برآوردهای صورت گرفته گردشگران چینی در سال 2017 حدود 258 میلیارد دلار در کشورهای دیگر هزینه کرده‌اند؛ مبلغی معادل 20 درصد از کل هزینه‌های گردشگری جهان. آنطور که در بررسی‌ها گفته شده، ظهور طبقه متوسط در چین، کاهش محدودیت‌های سفر توسط مقامات چینی، تسهیل سیاست‌های صدور ویزا و افزایش تعداد پروازهای مستقیم از چین به سایر کشورها باعث شده که چین به عنوان منبع اصلی مالی گردشگری در سراسر جهان شناخته شود.

پس از چین، گردشگران امریکایی بیشترین دلار را به کشورهای دیگر می‌برند. گفته شده که امریکایی‌ها در سفر پول بسیاری خرج کرده و حتی گاهی هزینه‌هایی را اشتباه و بیشتر پرداخت می‌کنند. آنطور که در تازه‌ترین گزارش‌ها گفته شده، در سال 2017 گردشگران امریکا حدود 135 میلیارد دلار در در کشورهای دیگر هزینه کرده‌اند. این در حالی است که در سال‌های گذشته، امریکا بطور پی‌در‌پی به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در جهان به‌شمار می‌رفت اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ، تغییرات بسیاری در این صنعت ایجاد شد. طبق گزارش‌های منتشر شده، سیاست‌های نسنجیده رییس‌جمهوری امریکا در یک سال گذشته، خسارت‌های قابل‌توجهی به بخش گردشگری و اشتغال مربوط به این صنعت در امریکا وارد کرده است. همچنین گفته شده که صنعت گردشگری امریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ با زیان‌های میلیارد دلاری و عقب ماندن از معیارهای جهانی همراه بوده است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، فرانسه، آلمان و بریتانیا بیشتر از سایر کشورها به اجرای سیاست‌های حمایت از گردشگری پایدار توجه می‌کنند. از طرفی، گردشگران این کشورها نیز، دلارهای بسیاری در راستای سفر از کشور خود خارج کرده و در میان 10 کشوری قرار گرفتند که بیشترین هزینه را در کشورهای خارجی صرف می‌کنند. طبق آمار، در سال 2017، گردشگران آلمان، بریتانیا و فرانسه حدود 41 تا 89 میلیارد دلار در سفرهای خود به کشورهای دیگر هزینه کرده‌اند. در برخی گزارش‌ها گفته شده که آلمانی‌ها، در کشورهای دیگر تمایل بسیاری به دست‌و‌دلبازی و پرداخت انعام در شرایط مختلف دارند.

طبق گزارش اداره آمار استرالیا، تا ماه مارس ۲۰۱۸، حدود ۹ میلیون نفر بازدیدکننده بین‌المللی از استرالیا بازدید کرده‌اند، که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است. این در حالی است که گردشگران بسیاری از این کشور نیز، در سال 2017، حدود 34 میلیارد دلار در کشورهای دیگر هزینه کرده‌اند. این هزینه سفر از سوی گردشگران در کشورهای خارجی در میان کانادایی‌ها به 31 میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که کانادا به عنوان یکی از مقاصد گردشگری جهان به شمار می‌رود. در تعطیلات کریسمس و جشن سال نو، افراد زیادی از سراسر جهان به کانادا سفر می‌کنند و این کشور یکی از پربازدیدترین کشورهای امریکایی محسوب می‌شود.

گردشگران روس و کره‌جنوبی نیز در سال 2017، حدود 30 تا 31 میلیارد دلار در کشورهای دیگر هزینه کردند. این میزان از دست‌ودلبازی گردشگران در بازار جهانی در میان ایتالیایی‌ها اما به کمتر از 30 میلیارد دلار می‌رسد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سال 2017 ایتالیایی‌ها حدود 27 میلیارد دلار در کشورهای خارجی هزینه‌ کرده‌اند.

هرچند که این روزها بسیاری از کشورها در حال گذران بحران‌های مالی، سیاسی و گاهی جنگ‌ و ناآرامی‌های داخلی هستند و این مسائل مانعی برای جذب گردشگری در کشورها می‌شود اما گاهی تدابیر دولت‌ها و جذابیت‌های توریستی کشورها، همچنان در میان مسافران رونق دارد.

 

ارسال نظر