شانس «اورسون ولز» برای نامزد شدن در اسکار

۱۳۹۷/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۷:۴۵
کد خبر: ۱۳۰۲۸۹

اورسن می‌تواند اولین کارگردان تاریخ لقب بگیرد که پس از مرگ هم نامزد جایزه اسکار می‌شود. به گزارش گلددربی، اورسن ولز هنرمند افسانه‌ای سینما در طول دوران باشکوه فعالیت سینمایی‌اش تنها سه بار نامزد جایزه اسکار شد که هر سه جایزه نیز برای نخستین فیلم بلندش «همشهری کین» بود؛ فیلمی که به اعتقاد اکثر صاحب نظران سینما یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های تاریخ سینماست.

ولز برای «همشهری کین» جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصلی را به همراه جوزف ال منکیه ویچ به دست آورد و البته ۲ جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین کارگردان را نیز به رقبای خود واگذار کرد. جالب است بدانید نزدیک به سه دهه بعد از آن، اورسن ولز جایزه افتخاری اسکار را برای مساعدتش به سینما از آن خود کرد. حال با وجود اینکه ولز در سال ۱۹۸۵ چشم از جهان فروبست این فیلمساز نامدار شانس این را دارد تا پس از مرگ با آخرین فیلمش به نام «روی دیگر باد» در فصل جوایز امسال حضور یابد.

«روی دیگر باد» که مراحل ساختش در دهه ۷۰ به دلیل تغییر بازیگران و فیلمنامه و همچنین مسائل مالی ۶ سال به طول انجامید و بعدها به عنوان یک فیلم گم شده از آن یاد می‌شد سرانجام چندی پیش در جشنواره ونیز برای نخستین بار به نمایش در آمد.

 

ارسال نظر