خانه‌ای در محاصره اپلیکیشن

۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۰۱:۳۰:۱۶
کد خبر: ۱۳۰۲۰۱
خانه‌ای در محاصره اپلیکیشن

گروه گوناگون| در سال‌های اخیر نرم‌افزارهای هوشمند و ابزارهای دیجیتال به عضوی جدانشدنی در میان خانواده‌ها تبدیل شده‌اند. آنطور که در چشم‌انداز دنیای فناوری پیش‌بینی شده، هدف از طراحی نرم‌افزارهای هوشمند، افزایش بازدهی افراد و سرعت بخشیدن به امور روزمره کاربران است اما این موضوع گاهی مشکلات بسیاری نیز به‌همراه دارد؛ مشکلاتی که بسیاری از کاربران را در مورد استفاده ابزارهای دیجیتال، دچار تردید می‌کند.

این روزها، علاوه بر ابزار و تجهیزات هوشمند، نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های بسیاری وارد بازار دیجیتال شده و کاربران را از انجام شخصی امور، بی‌نیاز می‌کند. طبق گزارش‌های منتشر شده، لوازم خانگی تازه‌ترین دستگاه‌هایی هستند که به هوش مصنوعی، دوربین و اتصال به اینترنت مجهز شده‌اند که این موضوع، انقلاب بزرگی در دنیای دیجیتال به‌شمار می‌رود. این قابلیت به‌گونه‌ای است که کاربر این امکان را دارد که از راه دور و توسط اپلیکیشنی در تلفن‌همراه خود، مدیریت لوازم را در دست داشته باشد. این موضوع، علاوه بر کمک‌رسانی به افراد در انجام امور منزل، راه را برای سوء‌استفاده‌ و ورود به حریم شخصی افراد باز کرده است. از جمله ساده‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای کاربران این ابزارها ایجاد شود، ترس و سردرگمی اعضای خانه است؛ در مواردی مانند تغییر دما، قفل‌شدن در‌ها به صورت خودکار و ...

هرچند که این روزها به‌واسطه مهارت بیشتری که افراد در استفاده از نرم‌افزار و ابزارهای دیجیتال پیدا کرده‌اند، راحت‌تر با وسایل خانگی هوشمند ارتباط برقرار می‌کنند اما بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی موسسه YouGov، مصرف‌کنندگان امریکایی نگرانی‌های بسیاری در ارتباط با لوازم خانگی هوشمند دارند. آنطور که در این نظرسنجی گفته شده، قیمت‌ بالای این تجهیزات، مهم‌ترین مانع برای خرید آنها به‌شمار می‌رود. هرچند که جوان‌ها تمایل بیشتری برای استفاده از لوازم خانگی هوشمند دارند اما طبق این نظرسنجی، حدود 31 درصد از جوان‌های 18 تا 34 ساله امریکایی، به قیمت‌ بالای لوازم خانگی هوشمند اعتراض دارند. این نارضایتی در میان افراد بالای 35 سال به 38 درصد می‌رسد. اگر قیمت ابزارهای هوشمند نادیده گرفته شود، ترس از هک شدن و حملات سایبری، بزرگ‌ترین نگرانی مصرف‌کنندگان ابزارهای هوشمند در امریکاست. همانطور که گفته شد، تجهیزات هوشمند خانگی، علاوه بر آنکه انجام امور را برای کاربران راحت‌تر کرده، امکان سوءاستفاده‌هایی را نیز فراهم کرده است. در یکی از گزارش‌های روزنامه نیویورک تایمز در مورد مشکلات وسایل‌ خانگی هوشمند گفته شده بود که در مواردی، این نرم‌افزارها هک شده و کنترل خانه در دست افرادی دیگر قرار گرفته است که این موضوع، نگرانی‌های بسیاری برای امریکایی‌ها ایجاد کرده است. به گفته بسیاری از کارشناسان سایبری، این اشیا خصوصا اگر توسط دیگران نصب شوند، می‌تواند تهدیدکننده محسوب شود. در میان جوانان امریکایی که در نظرسنجی موسسه YouGov شرکت کرده‌بودند، حدود 28 درصد نگران بودند که مورد حمله سایبری یا هک شدن در استفاده از وسایل خانگی هوشمند قرار بگیرند که این نگرانی در میان افراد بالای 35 سال، حدود 37 درصد اعلام شده است. همچنین گفته شده که بسیاری افراد، به‌دلیل از دست دادن امنیت شخصی، ترجیح می‌دهند که به جای تجهیزات هوشمند، از وسایل خانگی سنتی استفاده کنند. آن‌طور که در گزارش نیویورک‌تایمز گفته شده، در بعضی موارد کاربران دستگاه هوشمند را خاموش کرده و کنار گذاشته‌اند یا در مواردی که قفل درهای هوشمند، خودبه‌خود باز شده‌اند، بسیاری از کاربران قفل‌های سنتی را جایگزین درهای هوشمند کرده‌اند. نتایج این نظرسنجی نیز نشان می‌دهد که حدود 27 درصد از جوان‌های 18 تا 34 ساله امریکایی، بر این باورند که حریم شخصی آنها با استفاده از وسایل خانگی هوشمند به مخاطره می‌‌افتد که این نگرانی در میان افراد بالای 35 سال، به 36 درصد می‌رسد.

هرچند که در سال‌های اخیر امکان استفاده از اینترنت برای همگان فراگیر شده اما گاهی ممکن است دسترسی به اینترنت در شرایطی با مشکل مواجه شده یا قطع شود. در این صورت، ممکن است استفاده از وسایل خانگی هوشمند نیز مختل شود که این موضوع نیز، جزو مهم‌ترین نگرانی امریکایی‌ها در زمینه استفاده از تجهیزات خانگی هوشمند قرار گرفته است. آنطور که در نظرسنجی موسسه YouGov گفته شده، حدود 32 درصد از افراد بالای 35 سال بر این باورند که قطع شدن اینترنت، یکی از مهم‌ترین چالش‌های استفاده از وسایل خانگی هوشمند است که این نگرانی در میان جوان‌های 18 تا 34 سال، به 27 درصد می‌رسد.

 

ارسال نظر