‌میهمانان ناخوانده قاره سبز

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۰۰:۴۹:۵۹
کد خبر: ۱۳۰۱۰۷
‌میهمانان ناخوانده قاره سبز

گروه گوناگون|

 بحران مهاجرت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، از مهم‌ترین موضوع‌های نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل بود. در این نشست دو روزه که روز پنج‌شنبه به پایان رسید، بیشترین بحث‌ها در مورد رسیدن به تفاهم با کشورهای شمال آفریقا درباره پناهندگان بود. در سال‌های اخیر، به‌دلیل افزایش ناآرامی‌ها در بسیاری کشورها، موج گسترده‌ای از پناهجویان به سمت کشورهای اروپایی در حرکت‌ هستند. هرچند که اتحادیه اروپا تلاش‌های بسیاری برای پذیرش آوارگان دارد اما برخی دولت‌ها، با پذیرش مهاجران مخالفت کرده و محدودیت‌های بسیاری برای ورود آنها ایجاد می‌کنند. طبق گزارش‌های منتشرشده، تعداد درخواست‌های پناهندگی در سال 2017، کاهش قابل‌توجهی یافته و به 650 هزار نفر رسیده است، در حالی که در سال 2016 و 2015، درخواست پناهندگی به اتحادیه اروپا، از مرز یک‌میلیون و 200 هزار نفر گذشته بود. با این‌حال، همچنان تنش‌های بسیاری درباره موضوع مهاجرت وجود دارد. از طرفی، با وجود بیکاری و بحران‌های اقتصادی ایجاد شده که گریبان بسیاری از کشورهای اروپایی را گرفته، شهروندان کشورهای اروپایی نیز، در صورت پذیرش مهاجران، با مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد. با این‌حال، هرچند که مقامات بسیاری از کشورها با پذیرش مهاجران از کشورهای جنگ‌زده مخالفت می‌کنند، اما درصد قابل‌توجهی از شهروندان اتحادیه اروپا، حاضرند آوارگان جنگ و قحطی را در کشورشان بپذیرند.

تازه‌ترین تحقیقات موسسه پیو نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها، بیشتر از آنکه با پذیرش آوارگان مشکل داشته باشند، مخالف راهکارهای اتحادیه اروپا برای مهاجرپذیری هستند؛ چرا که طبق گزارش‌ها، بسیاری از شهروندان کشورهای اروپایی که در نظرسنجی شرکت‌ کرده‌اند، تمایل دارند که آوارگان را از کشورهای جنگ‌زده بپذیرند. طبق این گزارش، اسپانیا، به عنوان کشوری مهاجردوست معرفی شده است. براساس آمار اعلام شده، حدود 86 درصد از اسپانیایی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت‌ کرده‌اند، از پذیرش پناهندگان حمایت می‌کنند. در سال گذشته میلادی نی‍ز، آمار رسمی اعلام شده نشان از افزایش ورود مهاجران به اسپانیا داشتند. آلمان نیز، در ماه‌ها اخیر اعلام کرد که حدود 10 هزار پناهجوی جدید را از میان افراد آسیب‌پذیر و با شرایط بحرانی می‌پذیرد. این در حالی است که پیش از این نیز، آلمان یکی از بزرگ‌ترین میزبانان مهاجران در اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رفت. گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد که از میان آلمانی‌هایی که در نظرسنجی موسسه پیو شرکت کرده بودند، حدود 82 درصد موافق پذیرش آوارگان از کشورهای جنگ‌زده هستند. در سوئد نیز، حدود 81 درصد افراد موافق پذیرش مهاجران در کشورشان هستند. در حالی که دولت سوئد، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای در مقابل پناهجویان اتخاذ کرده است، در ماه‌های اخیر، فرانسه نیز، برنامه‌هایی برای اخراج گسترده پناهجویان ارایه داده است. آنطور که در گزارش‌ها گفته شده، بیش از ۹۵ هزار نفر در سال ۲۰۱۷ میلادی درخواست پناهندگی در فرانسه داده‌ و حدود دو سوم از آنها با پاسخ منفی وزارت کشور فرانسه مواجه شده‌اند. به گفته تحلیل‌گران قوانین سختگیرانه و اخراج پناهجویان، حق پناهندگی را زیر سوال می‌برد. مخالفت‌های دولت فرانسه در حالی است که طبق نظرسنجی موسسه پیو حدود 79 درصد از شهروندان فرانسه، موافق پذیرش آوارگان در کشورشان هستند. این میزان موافقت در بریتانیا و استرالیا نیز، به ترتیب حدود 74 و 72 درصد اعلام شده و این در حالی است که در بریتانیا، شهروندان نگرانی‌های بسیاری برای شرایط اقتصادی و اشتغال خود پس از برگزیت دارند. ژاپن نیز، از جمله کشورهایی است که قوانین بسیار سختی برای پناهجویان دارد؛ این سختگیری در حدی است که جوامع بین‌المللی از دولت ژاپن خواسته که برای بهبود وضع پناهجویان، قوانین مهاجرتی را تسهیل کند. با این‌حال، حدود 66 درصد از ژاپنی‌ها با پذیرش آوارگان موافقت کرده‌اند. این موافقت در میان شهروندان امریکایی‌ نیز 66 درصد اعلام شده و حدود 56 درصد از ایتالیایی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت‌کرده‌اند نیز، آماده پذیرش پناهجویان از کشورهای جنگ‌زده بودند. این در حالی است که در سال‌های گذشته، پذیرش آوارگان در ایتالیا با کاهش قابل‌توجهی روبرو بود. همچنین، با روی کار آمدن دولت جدید ایتالیا، مخالفت‌های بسیاری با پذیرش مهاجران صورت گرفت. در واقع دولت ایتالیا، بطور رسمی پذیرش آوارگان را متوقف کرده است که این موضوع با اعتراض‌های گسترده‌ای همراه بوده است.

بر خلاف کشورهایی که در بالا گفته شد، شهروندان روسیه، آفریقای‌جنوبی و مجارستان، بیش از نیمی از افراد، تمایل چندانی برای پذیرش مهاجران به کشورشان ندارند. این در حالی است که در کشوری مانند روسیه، برای توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی و تولیدی، به جذب مهاجران خارجی نیاز است. با این‌حال، کمتر از نیمی از شهروندان روسیه موافق ورود پناهجویان به کشورشان هستند.  

همانطور که گفته شد، پنجشنبه‌ در نشست بروکسل به بحران مهاجرت پرداخته شد. در این نشست، رهبران فرانسه و آلمان راه‌حل‌هایی برای حل بحران مهاجرت ارایه کردند. این در حالی بود که ایتالیا و اتریش، مواضع تندی در زمینه مسدود کردن مسیرهای ورود مهاجران به اروپا اتخاذ کرده‌اند.

 

 

ارسال نظر