کفه سنگین صادرات چین به امریکا

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۲:۰۹:۳۰
کد خبر: ۱۲۹۵۶۹
کفه سنگین صادرات چین به امریکا

الهه باقری|

در ماه‌های گذشته، امریکا با ادعای بالابودن کسری تجاری با چین، جنگ تجاری خود را علیه این کشور آغاز کرد؛ این جنگ، با اعمال تعرفه‌های بالا بر واردات آلومینیوم و فولاد از چین وارد شد و با اقدامات تلافی‌جویانه، این تعرفه‌های از سوی هر دو کشور بر کالاهای وارداتی اعمال شد و جنگ تجاری میان این دو قدرت اقتصادی درگرفت. این در حالی بود که طبق گزارش‌های اقتصادی، کسری تجاری امریکا با چین، به بالاترین میزان خود رسیده است. در اوایل سال جاری میلادی نیز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک تماس تلفنی با همتای چینی خود، شی جین پینگ، با انتقاد از روابط تجاری دو کشور، کسری تراز تجاری آمریکا با چین را غیرقابل‌تحمل دانست. در روزهای گذشته نیز، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که کسری تجاری این کشور در ماه جولای به بالاترین سطح خود در 3 سال اخیر رسیده و کسری تجاری واشنگتن با پکن به یک رکورد جدید دست یافته است.

همانطور که گفته شد، جنگ تجاری میان دو قدرت اقتصادی جهان، از اعمال تعرفه‌های امریکا بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از چین آغاز و تجهیزات هوافضا، فناوری اطلاعات، پزشکی، مواد شیمیایی و گوشت و مواد غذایی پیش رفت. طبق گزارش‌ها، تنش‌های اقتصادی میان امریکا و چین، در هفتم سپتامبر افزایش یافت؛ زمانی که دونالد ترامپ از اعمال تعرفه‌های جدید 25 درصدی بر 200 میلیارد دلار کالای وارداتی چین خبر داد.

طبق آمار منتشر شده، ارزش صادرات امریکا به چین، در آغاز سال جاری میلادی تا ماه جولای، حدود 74 میلیارد دلار بود. همچنین، گفته شده که با وجود اعمال تعرفه‌های بالا بر کالاهای وارداتی از سوی دو کشور، ارزش واردات امریکا از چین 270 میلیارد دلار بوده که بر این اساس، کسری تجاری امریکا، بیش از 222 میلیارد دلار اعلام شده است. آنطور که گفته شده، این میزان کسری تجاری در مقابل زمان مشابه در سال 2017، افزایشی حدود 7.2 درصد داشته است. بر اساس آمارهای منتشر شده، در سال 2017، مجموع واردات چین از امریکا حدود 130 میلیارد دلار بود. این در حالی است که در همان سال، چین کالاهایی به ارزش بیش از 505 میلیارد دلار به امریکا صادر کرد. به نظر می‌رسد با وجود کسری تجاری بیش از 375 میلیارد دلاری امریکا، جنگ تجاری امریکا و چین، چندان بی‌دلیل هم نبوده است. در سال 2017، صادرات امریکا به چین در پایین‌ترین ارزش و میزان واردات کالاهای چینی به امریکا، در بیشترین ارزش خود بود. آنطور که گفته شده، در سال 2016 نیز، کسری تجاری امریکا در مقابل چین حدود 340 میلیارد دلار اعلام شده بود. در آن سال، امریکا حدود 463 میلیارد دلار کالاهای چینی وارد کرده بود و در مقابل، تنها حدود 116 میلیارد دلار صادرات به چین داشت. با این‌حال، کسری تجاری امریکا در مقابل چین در سال 2016 در مقایسه با سال 2017و 2015، با اندکی کاهش روبه‌رو بود. به گفته تحلیل‌گران اقتصادی، بی‌توازنی در حجم دادوستدهای تجاری با چین، یکی از مهم‌ترین دلایل حمله‌های لفظی ترامپ علیه پکن بود؛ چرا که به باور ترامپ، چین در بازی تجاری و اقتصادی اصول را رعایت نمی‌کند.

در سال 2015 میلادی نیز، کسری تجاری امریکا با چین به بیش از 367 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال 2014، افزایشی بیش از 6 درصد داشت. طبق آمار منتشر شده، حجم صادرات چین به امریکا در سال 2015، بیش از 483 میلیارد دلار بود و در مقابل، ارزش صادرات امریکا به چین در آن سال، تنها حدود 116 میلیارد دلار اعلام شد. در سال 2014 نی‍ز، کسری تجاری امریکا با چین مرز 344 میلیارد دلار را رد کرده بود و در مقایسه با سال 2013، حدود 26.14 میلیارد دلار افزایش داشت. در سال 2013، حجم واردات امریکا از چین حدود 440 میلیارد دلار و ارزش صادرات امریکا به چین نیز تنها کمی بیش از 121 میلیارد دلار اعلام شد.

در دوره رقابت‌های انتخاباتی و پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶، بارها به تندی به سیاست‌های اقتصادی چین حمله و آن را معضل بزرگی برای اقتصاد و اشتغال‌زایی امریکا معرفی کرده بود. با فرض اینکه ترامپ در اعمال تعرفه‌ها بر کالاهای چینی مصمم باشد باز هم به گفته بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی، چنین اقداماتی نمی‌تواند کسری تجاری آمریکا را کاهش یا بر میزان اشتغال‌زایی امریکا را افزایش دهد؛ چرا که در صورت اتخاذ چنین تصمیمی، چین نیز اقدامات تلافی‌جویانه خود را اعمال کرده که این اقدام، صادرات آمریکایی را گران‌تر خواهد کرد. در آن صورت، بسیاری از تولیدکنندگان آمریکایی به جای بازگشت به آمریکا به کشورهای ارزان دیگری چون ویتنام خواهند رفت.

 

ارسال نظر