روسیه؛ پایتخت خودکشی جهان

۱۳۹۷/۰۶/۲۰ - ۰۱:۲۵:۵۶
کد خبر: ۱۲۹۳۸۷
روسیه؛ پایتخت خودکشی جهان

الهه باقری|

 دهم سپتامبر، روز جهانی پیشگیری از خودکشی نام‌گذاری شده است. این نام‌گذاری، نشان‌دهنده اهمیت خودکشی و مرگ‌‌های ناشی از این اتفاق است. طبق آمار منتشر شده، خودکشی یکی از عوامل قابل‌توجه مرگ‌ومیر درجهان است و سالانه بیش از 800 هزار نفر در اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. به گفته کارشناسان، علاوه بر اختلالات روانی و انواع اعتیادها که مهم‌ترین عوامل خودکشی در جهان هستند، بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، مسائل کاری و مشکلات خانوادگی نیز، تاثیر قابل‌توجهی در میل به‌ خودکشی افراد دارند.

طبق تازه‌ترین بررسی‌های صورت‌گرفته از 25 کشور، روسیه بیشترین آمار خودکشی را به خود اختصاص داده است. آنطور که گفته شده، در میان هر صد‌هزار نفر، حدود 48.3 شهروند روسیه، بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. تحقیقات در روسیه نشان می‌دهد که حدود نیمی از موارد خودکشی در این کشور به علت اختلافات خانوادگی روی می‌دهد. همچنین گفته شده که بیشترین آمار خودکشی در نوجوانان 15 تا 19 سال روسی است. در اوکراین نیز، خودکشی به مرگی رایج تبدیل شده و طبق بسیاری از گزارش‌ها نخستین عامل مرگ‌ومیر در ارتش اوکراین است. در آغاز سال میلادی جاری، بیش از 500 نیروی ارتش در جریان عملیات نظامی در شرق اوکراین، خودکشی کردند. به گفته بسیاری از تحلیل‌گران، نقص‌عضو‌ ناشی از عملیات نظامی و استرس‌های کاری، مهم‌ترین عامل خودکشی این افراد است. طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده، در میان هر صدهزار اوکراینی، حدود 35 مرد و نزدیک به 5 زن جان خود را بر اثر خودکشی از دست می‌دهند. کره‌جنوبی نیز، رتبه سوم را در نرخ خودکشی به خود اختصاص داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هر صدهزار نفر، مرگ حدود 30 مرد و 12 زن بر اثر خودکشی بوده که در این میان، سالمندان آمار قابل‌توجهی در خودکشی به خود اختصاص داده‌اند. یکی از اصلی‌ترین دلایل خودکشی در کره‌جنوبی، فشار کاری شدید بوده و همچنین گفته شده که فشار امتحانات و آزمون‌ها در کره‌جنوبی، عامل مهم خودکشی در میان نوجوانان است؛ کشوری که رقابت در آن حرف اول را می‌زند. طبق آمار منتشر شده در لهستان و بلژیک نیز، در میان هر صدهزار نفر حدود 20 تا 30 مرد سالانه خودکشی می‌کنند اما آنطور که گفته شده، نرخ خودکشی زنان در بلژیک، بیشتر از لهستان است. در میان هر صدهزار نفر ایسلندی نیز، سالانه حدود 12 مرد و 5 زن بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند که طبق گزارش‌ها، این آمار در امریکا نیز مشابه بوده با این تفاوت که نرخ خودکشی در میان زنان امریکایی حدود 8 نفر در هر صدهزار نفر اعلام شده است. این در حالی است که تحقیقات تازه دولت امریکا نشان می‌دهد که آمار خودکشی در این کشور از سال ۱۹۹۹ افزایش یافته و روابط عاطفی بین دو نفر و مشکلات مالی را از جمله عوامل مهم در خودکشی در کشور عنوان شده است. آمار خودکشی در فنلاند نیز مشابه امریکا اعلام شده و در ژاپن نیز، گفته شده که در میان هر صدهزار نفر، حدود 21 مرد و 16 زن، سالانه بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. آنطور که گفته شده، آمار خودکشی در ژاپن تنها به بزرگسالان محدود نمی‌شود و کودکان و نوجوانان بین ۱۰ تا ۱۹ سال را نیز شامل می‌شود. طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، زندگی ماشینی و بیش از حد رقابتی عامل مهمی برای خودکشی در ژاپن اعلام شده است.

آنطور که در این گزارش دیده شد، در تمام کشورهای مورد بررسی، میزان خودکشی مرد‌ان نسبت به زنان بیشتر است. این در حالی است که در میان 10 کشوری که بالاترین نرخ خودکشی سالانه را دارند، هند تنها کشوری است که میزان خودکشی مردان و زنان تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد؛ بسیاری از کارشناسان، هند را پایتخت خودکشی زنان در جهان معرفی کرده‌اند. طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده، در این کشور در میان هر صدهزار نفر، حدود 18 مرد و 15 زن سالانه بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. آنطور که گفته شده، باورها و سنت‌های مردسالارانه در هند، مهم‌ترین عامل افزایش خودکشی زنان می‌شود.

کارشناسان براین باورند که آموزش مردم در این مورد که چگونه با فقدان چیزی مقابله کنند و یا چگونه بر مشکلات احساسی فائق آیند، در پیشگیری از خودکشی ضروری است.

 

 

ارسال نظر