برنامه‌های آینده ارکستر «سفیدکوب»

۱۳۹۷/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۲۲۱
برنامه‌های آینده ارکستر «سفیدکوب»

رهبر ارکستر کوبه‌ای «سفیدکوب» با اشاره به برگزاری کنسرت این مجموعه در روزهای گذشته از برنامه‌ریزی برای تولید و اجرای آثار فاخر در حوزه موسیقی کودک درآینده سخن گفت.

پوریا شیرین‌گو موسس و رهبر ارکستر «سفیدکوب» با اشاره به برگزاری کنسرت این مجموعه در تالار سوره حوزه هنری گفت: ارکستر «سفید کوب» از اولین مجموعه‌های موسیقایی در حوزه کودک ونوجوان است که تلاش زیادی دارد تا بتواند فضای متفاوتی را در حوزه موسیقی کودک و نوجوان تجربه کند. ما از سال ۹۰ تمرین با نوازندگان کودک را آغاز کرده‌ایم و از سال ۹۲ بود که تلاش کردیم مجموعه کنسرت‌هایی را به صورت سالیانه در تالارهای مختلف برگزار کنیم. شیرین‌گو ادامه داد: ما در این فضا تلاش داریم ضمن آموزش کودکان به دنبال ارتقای فرهنگ خانواده‌ها هم باشیم. متاسفانه یکی از معضلات کنونی خانواده‌ها در امر آموزش موسیقی به کودکان، اصرار به یادگیری سازهایی مانند پیانو، ویولن و گیتار است که این امر باعث شده کودکان زیادی وارد این عرصه شده و متأسفانه به جایگاه واقعی خود نرسند. درحالی‌ که ممکن است استعداد بالایی در نوازندگی سازهای کوبه‌ای داشته باشد. این مدرس و نوازنده سازهای کوبه‌ای درباره هدف‌گذاری‌های ارکستر «سفیدکوب» هم به مهر گفت: در سراسر دنیا کودک را با موسیقی و ریتم پرورش می‌دهند. اولین حرکات کودک شبیه به حرکاتی است که ما در پرکاشن نوازی داریم. پس ما هم باهدف آشنایی کودکان و نوجوانان با مقوله ریتم، ارکستر سفیدکوب را راه‌اندازی کرده‌ایم. البته ما برای ایجاد یک ارکستر کودک موانع متعددی را پشت سر گذاشته‌ایم اما هنوز هم بنده از کسانی که به‌شدت به دنبال ایجاد سد و موانع در برابر موفقیت این ارکستر هستند ممنونم چراکه این عده باعث شده‌اند ارکستر سفیدکوب بیشتر رشد کند و به بالندگی خود برسد.

شیرین‌گو ادامه داد: ما در سال‌های ۹۴ و ۹۵ طی کنسرت‌هایی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فرهنگسرای ارسباران داشتیم، تلاش کردیم تا فضای متفاوتی را در قالب یک ارکستر کودک ایجاد کنیم. در این راستا تشکیل یک مجموعه متشکل از گروه کر و نوازندگان پرکاشن در اصفهان و تهران چارچوب جدیدی را برای ما ایجاد کرد. در همین راستا با گروه موسیقی «نواک» به رهبری خانم کوثر هم چند برنامه مشترک در حوزه اجرای زنده داشتیم.

او افزود: روز دهم شهریورماه سال جاری هم کنسرتی را در تالار سوره حوزه هنری برگزار کردیم که در قالب آن با هدف حمایت از هنرمندان کودک پرکاشن‌نواز، این بار از گروه دف نوازی «ویونا» به سرپرستی نگار اعزازی استفاده کردیم که طی آن کودکان زیر ۱۴ سال با سازهای دف، کاخن و دایره قطعاتی را اجرا کردند. شیرین‌گو در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن تأکید بر لزوم حمایت‌های دولتی از ارکسترهایی مانند «سفید کوب» گفت: حمایت از گروه‌های فعال کر یکی از ضرورت‌های بسیار مهم موسیقی ارکسترال ما در سال‌های اخیر است و من فکر می‌کنم دیگر زمان آن فرارسیده که هنرمندان شناخته شده کشورمان نیز در راه حمایت از کودکان هنرمند گام‌های موثرتری را بردارند.

 

ارسال نظر