فرار محمدعلی شاه

۱۳۹۷/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۲۲۰
فرار محمدعلی شاه

هجدهم شهریور 1288، محمدعلی شاه به همراه خانواده و همراهان برای خارج شدن از کشور، از سفارت روسیه به سمت بندر انزلی حرکت کرد. 120 قزاق ایرانی، سه سوار هندی، سه سوار روسی و نمایندگانی از سفارتخانه‌های روسیه و انگلیس او را تا مرز روسیه همراهی کردند.

پس از آن در جلسه مجلس شورای ملی طی اعلام‌نامه‌ای که بعد از این جلسه در شهر پخش شد، پسر دوازده ساله محمدعلی شاه به نام احمدمیرزا به عنوان شاه تازه تعیین شد و عضدالملک نیابت سلطنت را به عنوان بزرگ خاندان قاجار برعهده گرفت. در این جلسه، چون هیات وزیران تشکیل نشده بود، هیاتی به جای آن مامور رسیدگی به امور کشور شد.

محمدعلی شاه فرزند مظفرالدین شاه قاجار، ششمین پادشاه قاجار بود. او فرزند «امالخاقان» دختر امیرکبیر بود. محمدعلی شاه در 1249 بدنیاآمد، و بعد از مرگ مظفرالدین شاه در 28 دی 1285 تاجگذاری کرد. در تاریخ معاصر ایران از محمدعلی شاه به عنوان دشمن شماره یک مشروطیت و انقلاب مردمی ایران یاد می‌شود. محمدعلی شاه در دوم تیر 1287 با همکاری ومداخله موثر نظامیان روسیه مجلس شورای ملی را به توپ بست، در 25 تیرماه 1288 و بعد از فتح تهران توسط انقلابیون مشروطه ازسلطنت خلع و به سفارت روسیه پناهنده شد، در 18 شهریور 1288 ازایران گریخت و شانزدهم فروردین 1303 در سن 53 سالگی درگذشت. محمد علی شاه با وجود اینکه از لحاظ خونی به امیرکبیر نیز ارتباط داشت؛ پادشاه خرافه‌پرست، مستبد، فاسد، زورگو و کم‌ظرفیت بود. محمدعلی میرزا چندی پس از فتح تهران و فرار به روسیه، به فکر بازگشت به سلطنت افتاد، اینچنین بود که با یاری روس‌ها سپاهی فراهم کرد و به سوی ایران تاخت اما جز شکست نصیبش نشد و این تلاش ناکام باعث شد مقرری ماهیانه او نیز قطع شود. وی بعد‌ها به بندر ساوونا در ایتالیا تبعید شد و به سال ۱۳۴۴ هجری قمری در 53 سالگی در همین شهر درگذشت. پیکر او پس از انتقال به کربلا در این شهر به خاک سپرده شد.

 

ارسال نظر