آینده پاک، دستاورد خودروهای برقی

۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۰۰:۱۹:۳۱
کد خبر: ۱۲۹۰۵۰
آینده پاک، دستاورد خودروهای برقی

گروه گوناگون|

بازار جهانی وسایل نقلیه، در حالی با رشد چشمگیری روبه‌رو شده که این روزها، خبرهای بسیاری از افزایش آلاینده‌ها به گوش می‌رسد. در این راستا، کشورها تلاش‌های بسیاری برای کنترل آلودگی هوا ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی صورت می‌دهند. بر این اساس، تولید خودروهای الکتریکی به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خودروسازان تبدیل شده و تولیدکنندگان بزرگ، سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی برای توسعه این خودروها صورت دادند. همچنین، گفته شده که برخی دولت‌ها با هدف حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی، طرح‌های تشویقی بسیاری برای رانندگان این خودروها در نظر گرفته‌اند. این موضوع، بیانگر آن است که حتی خودروسازان سنتی در آینده نه چندان دور از موتورهای درون سوز فاصله گرفته و مدل های برقی به خطوط تولید خود اضافه خواهند کرد. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، تولید خودروهای برقی و هیبریدی به زودی از خودروهای بنزینی سبقت می‌گیرد. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، بازار جهانی وسایل نقلیه الکتریکی در سال 2017 به 23 میلیون دلار رسید که درفاصله سال 2018 تا 2025 رشدی  مطابق 17.2 درصد خواهد داشت. در این زمینه، ژاپن برنامه‌های خود را عملی کرده و با سرعت بسیاری در حال تولید خودروهای الکتریکی است؛ کشوری که به‌عنوان یکی از قدرتمندترین صنایع خودروسازی در جهان شناخته شده است. آنطور که گفته شده، ژاپن پس از امریکا بیشترین تعداد خودروی برقی را در اختیار دارد. طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده از بازار خودروی الکتریکی در ژاپن، از سال 2009 تا 2014، تعداد 95 هزار خودروی برقی در این کشور به فروش رسید. اولین برنامه تشویقی دولت ژاپن نیز، در زمینه حمایت از خودروی برقی در سال 1996 آغاز شد. طبق این برنامه، یارانه و تخفیف مالیاتی بسیاری برای خرید وسایل نقلیه برقی در نظر گرفته شد. این برنامه شامل پرداخت یارانه به ارزش 50 درصد هزینه اضافه‌خرید خودروهای برقی نسبت به خودروهای معمولی پیش‌بینی شد. پس از آن، از سال 2003 تا 2014 میلادی، یارانه‌ای حدود 8 هزار و 500 دلار به خریداران برقی پرداخت شد.  

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از بازار خودروی برقی ژاپن، در سال 2009، بازار خودروهای الکتریکی، حدود 0.03 درصد از بازار خودروی داخلی را به خود اختصاص داده بود. این سهم در سال 2010 به 0.1 درصد رسید و با همین روند صعودی در سال 2014، حدود 0.7 درصد از بازار خودروهای داخلی ژاپن، در اختیار وسایل نقلیه الکتریکی بود. این روند رشد، تا سال 2016، با اندکی کاهش، به 0.5 درصد رسید. آنطور که گفته شده، ژاپن تا سال 2016، بیش از 140 هزار خودروی برقی به‌فروش رساند اما تعداد رو‌به‌رشد ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی در این کشور، یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز بازار خودروی الکتریکی ژاپن با سایر کشورهاست. طبق آمار منتشر شده در سال 2017، تعداد ایستگاه‌های شارژ در ژاپن بیش از تعداد ایستگاه‌های پمپ بنزین است. این در حالی است که سال 2017، فروش خودروهای الکتریکی در ژاپن، رکورد قابل‌توجهی ثبت کرد. طبق گزارش‌های منتشر شده، حجم وسایل نقلیه برقی در سال 2017 در ژاپن، به بیش از 205 هزار خودرو رسید؛ حدود یک‌درصد از بازار خودروی داخلی.

طبق آمار منتشر شده، در حالی که زنگ خطر تبعات منفی و مخرب استفاده از سوخت های فسیلی در وسایل نقلیه از سال ها پیش به صدا در آمده، ژاپن در سال های اخیر موفق به ثبت رتبه سوم فروش خودروهای برقی در جهان شده است این در حالی است که بسیاری از کشورها، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی دنیا در سال های گذشته به این نتیجه که سوخت های فسیلی باید جای خود را به انرژی های پاک در خودروها و وسایل نقلیه بدهند، رسیدند. به گفته کارشناسان، این اتومبیل‌ها جایگزینی بهتر و سبزتر برای خودروهای با سوخت بنزین هستند، چرا‌که صرف‌نظر از منبع قدرت خود -خورشیدی، آبی، باد یا حتی سوخت هسته‌ای- تولید کربن این اتومبیل‌ها به صفر رسیده است.

 

 

ارسال نظر