اجرا شدن عملیات فتح 10 علیه عراق

۱۳۹۷/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۷:۵۳
کد خبر: ۱۲۸۸۹۳
اجرا شدن عملیات فتح 10 علیه عراق

سیزدهم شهریور 1366، عملیات فتح 10 با رمز «یا اباعبدالله الحسین (ع) » آغاز شد و این اقدام نیز مانند سایر سلسله عملیات فتح در عمق جبهه شمالی دشمن و بطور مشخص در محور شمال شرقی استان کردنشین اربیل عراق، با مشارکت معارضان کرد عراقی به اجرا درآمد.  عملیات چریکی فتح 10 در ساعت 45: 1 بامداد روز 13 شهریور 66 در منطقه سیدکان شمال شرقی منطقه اربیل عراق و با اهداف تداوم گسترش نبرد نیروهای مبارز عراق، پاسخگویی به شرارت‌‌های رژیم بعثی در بمباران مراکز غیرنظامی ایران و گلوله باران روستاهای کردنشین به مرحله اجرا درآمد. این عملیات مانند سایر سلسله عملیات‌های فتح در عمق جبهه شمالی دشمن و مشخصا در محور شمال شرقی استان کردنشین اربیل عراق، با مشارکت معارضان کرد عراقی به اجرا درآمد.نیروهای خودی بطور نامنظم و با حمله‌ای محدود، مواضع خودی را به قصد انهدام نیروهای دشمن بر بلندی‌های منطقه ترک کردند.

رزمندگان با رعایت اصل استتار و غافلگیری، همزمان با اعلام رمز عملیات، به نابودی 36 پایگاه حفاظتی و مقر فرماندهی گردان خفیفه در بلندی‌های منطقه پرداختند.

علاوه بر آن قوای ایرانی و معارضان عراقی توانستند 15 دستگاه خودروی نظامی، سه قبضه توپ ضدهوایی، سه زاغه مهمات، چهار دستگاه خودروی مهندسی و چندین قضبه انواع سلاح‌های نیمه سنگین دشمن را نابود کنند. در جریان عملیات فتح 10، ده‌ها دستگاه خودرو، ده‌ها قبضه سلاح انفرادی، مقداری مهمات و چند قبضه توپ ضد هوایی دشمن توسط رزمندگان اسلام نیز به غنیمت گرفته شد. علاوه بر اینها، تعداد 500 نفر از نیروهای دشمن زبون بعثی کشته و زخمی شدند و ده‌ها نفر نیز به اسارت درآمدند.  رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان متشکل از تیپ 58 مالک اشتر، نیروی زمینی سپاه، مجاهدین مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و پیشمرگان حزب‌الله کرد، همزمان با ایام شهادت سالار شهیدان حسین بن علی (ع) با استفاده از اصل غافلگیری به مواضع نیروهای عراق در ارتفاعات شمال شرقی استان اربیل یورش بردند. در این عملیات تعداد 500 تن از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند و ده‌ها نفر از جمله ستوان عبدالعزیز نفل معاون توپخانه لشکر 33 سپاه پنجم به اسارت درآمدند. همچنین رزمندگان طی این عملیات، پنج ارتفاع را پاکسازی کردند و 36 پایگاه حفاظتی و کمین دشمن را منهدم کردند و مقداری از تجهیزات رزمی و خودرو نظامی و ضدهوایی دشمن را به غنیمت درآوردند.

 

ارسال نظر