کارفرمایانی آن سوی مرزها

۱۳۹۷/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۳:۳۲
کد خبر: ۱۲۸۸۸۹
کارفرمایانی آن سوی مرزها

الهه باقری|

این روزها، مهاجرت به مهم‌ترین بحث روز کشورها تبدیل شده است. بسیاری از کشورها که میزبان مهاجران و پناهنده‌ها هستند با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده و افرادی که می‌خواهند به سرزمین‌های دیگر کوچ کنند، برای انتخاب مقصد و پذیرفته‌ شدن با چالش‌های فراوانی مواجه هستند. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، بیشترین دلیل مهاجرت، جنگ، درگیری و ناآرامی‌های داخلی است که بسیاری افراد را دچار بحران‌های امنیتی و اقتصادی کرده و به ترک خاک کشورشان وامی‌دارد. از طرفی، این سال‌ها با رشد جمعیت و بحران‌های اقتصادی که بسیاری از کشورها را درگیر کرده، بیکاری به یکی از بزرگ‌ترین معضل افراد تبدیل شده است. بر این اساس، مردم بسیاری از سراسر جهان، تمایل دارند که به جستجوی کار، به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. این در حالی است که کشورهای متعددی نیز هستند که به نیروهای متخصص احتیاج داشته و هر ساله، شرایط مورد نیاز خود را به اطلاع عموم می‌رسانند. بر این اساس، بسیاری افراد که جویای کار در کشورهای دیگر هستند، تن به مهاجرت کاری می‌دهند. در این میان نیز، برخی کشورها از آنجا که به‌راحتی می‌توانند بدون رعایت قوانین دولتی، نیروی کار خارجی را با قیمت ارزانی به کار بگیرند، مهاجران جویای کار را جذب می‌کنند. طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته از میان شهروندان 197 کشور، اهالی هند و برزیل بیشترین تمایل را برای مهاجرت کاری دارند. همچنین آنطور که گفته شده، امریکا، محبوب‌ترین مقصد کار در سراسر جهان شناخته شده است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، از سال 2014 تا کنون، امریکا یکی از مهم‌ترین مقاصدی است که افراد از سراسر کشورها برای مهاجرت کاری انتخاب می‌کنند. طبق تازه‌ترین نتایج نظرسنجی‌ها، حدود 34 درصد از پاسخ‌دهندگان، امریکا را برای جستجوی کار انتخاب می‌کنند. قدرت اقتصادی امریکا و اشتغال‌زایی این کشور، امیدواری بسیاری برای افراد جویای کار در سایر کشورها ایجاد می‌کند اما پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ و سیاست‌های مهاجرستیز او، به نظر نمی‌رسد شرایط کار مهاجران در این کشور مساعد باشد. آلمان نیز، سال‌هاست که به‌عنوان مهم‌ترین مقصد مهاجرت کاری به‌شمار می‌آید. این کشور یکی از قطب‌های صنعتی جهان به‌شمار می‌رود و شرایط مناسبی برای مهاجران دارد. البته پس از موج گسترده مهاجرت از کشورهای جنگ‌زده به اروپا و با توجه به اینکه آلمان یکی از بزرگ‌ترین میزبانان مهاجران حتی پناهندگان غیرقانونی بوده، به نظر می‌رسد شرایط مطلوب مهاجرت کاری در این کشور در سال‌های آینده دستخوش تغییر شود. با این‌حال، حدود 26 درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی، آلمان را به‌عنوان مهم‌ترین مقصد خود انتخاب کرده‌اند. کانادا نیز سال‌هاست به‌‌یکی از مقاصد مهم مهاجرت به‌خصوص برای افراد جویای کار تبدیل شده است. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، روند اخذ اقامت دائم کانادا از سایر کشورها سریع‌تر و ساده‌تر بوده، همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینی فراوانی دارد. نتایج نظرسنجی‌ها  نیز  محبوبیت کانادا را در بین مهاجران جویای کار تایید می‌‌کند. آنطور که گفته شده، حدود 24 درصد از افرادی که به‌دنبال مهاجرت کاری هستند، کانادا را به‌عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند.

همچنین، حدود 21 درصد از پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی، استرالیا را مقصد مناسب برای جستجوی کار می‌شناسند. این کشور نیز، سال‌هاست که تسهیلات ویژه‌ای برای مهاجران در نظر گرفته و پیوسته درخواست همکاری برای متخصصان سایر رشته‌ها از کشورهای دیگر ارائه می‌دهد. بریتانیا نیز، در سال 2014 به‌عنوان محبوب‌ترین مقصد مهاجرت کاری به‌شمار می‌رفت اما پس از برگزیت، شرایط تغییر کرد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ خارجی دفاتر خود را از بریتانیا خارج کردند و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی، کاهش قابل‌توجهی پیدا کرد. این موضوع، نگرانی‌های بسیاری برای مهاجران جویای کار ایجاد کرده و بریتانیا را در رتبه پنجم مقاصد مهاجرت کاری قرار داد. با این‌حال، حدود 20 درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت‌ کرده‌اند، همچنان بریتانیا را مقصد مهمی برای اشتغال می‌دانند. اسپانیا و فرانسه نیز، رتبه‌های ششم و هفتم را در میان مقاصد مهم مهاجرت کاری به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که در سال‌های گذشته، فرانسه یکی از مهم‌ترین کشورهای مهاجرپذیر بود که افراد می‌توانستند از طریق تحصیل و کار، در آن سرزمین اقامت داشته باشند اما طبق گزارش‌های منتشر شده، به دلیل فشار احزاب سیاسی بر کاهش مهاجرپذیری، همچنین هزینه‌های بالای زندگی در این کشور، نگرانی‌هایی برای مهاجران جویای کار ایجاد کرده است.

 در سال‌های گذشته، سوئیس یکی از بالاترین نرخ‌های مهاجرت را در اتحادیه اروپا داشت اما از سال 2015، با سیاست‌های ضد مهاجرتی که این کشور در پیش گرفت، دولت سوئیس تعداد مجوزهای کار برای اتباع کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا را کاهش داد. بر این اساس، افراد جویای کار نیز که در این نظرسنجی شرکت‌ کردند، تمایل چندانی برای مهاجرت به سوئیس ندارند. آنطور که گفته شده، تنها 13 درصد افراد، سوئیس را مقصد مناسبی برای مهاجرت کاری می‌دانند که این آمار در مورد ایتالیا به 11درصد و برای ژاپن به 10 درصد می‌رسد. این در حالی است که ژاپن اعلام کرده به دلیل کمبود نیروی کار به‌ویژه در مشاغل پرستاری، ساخت‌وساز و کشاورزی، صدور ویزای کار را برای اتباع خارجی تسهیل می‌کند.

 

 

ارسال نظر