گرد پیری بر اروپا

۱۳۹۷/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۷:۵۴
کد خبر: ۱۲۸۷۲۱
گرد پیری بر اروپا

گروه گوناگون     در ماه‌های گذشته، اداره ملی آمار بریتانیا، رشد جمعیت این کشور را پایین‌ترین میزان در 13 سال گذشته اعلام کرد و کارشناسان، درباره پیری جمعیت هشدار دادند. آنطور که گفته شده، این بحران نه تنها در بریتانیا، که گریبان‌گیر اروپا شده و بزودی قاره سبز با رشد منفی جمعیت روبرو خواهد شد. از طرفی، عمر طولانی باعث می‌شود که سالمندان در اروپا به مراقبت‌های بهداشتی بیشتر نیازمند بوده و در نتیجه، هزینه‌های بیشتری برای بهداشت و درمان عمومی به‌دنبال خواهند داشت. همانطور که گفته شد، پیر شدن جمعیت در بریتانیا از سایر کشورهای اتحادیه اروپا پیشی گرفته و به یکی از چالش‌های مهم پیش روی این کشور تبدیل شده است. آنطور که گفته شده، این امر ارتباط مستقیمی با بالا رفتن استانداردهای زندگی در بریتانیا و سایر کشورهای توسعه‌یافته دارد. جمعیتی که در این مناطق ساکن هستند، تغذیه بهتری داشته و در شرایط اقتصادی بهتری به سر می‌برند. در نتیجه افزایش مراقبت‌های بهداشتی و شیوه زندگی باکیفیت، منجر به بالا رفتن امید به زندگی در این مناطق شده است. بر این اساس، مقامات بریتانیایی تلاش بسیاری برای حل بحران پیری جمعیت در کشورشان داشته و برخی از نمایندگان مجلس عوام برای غلبه بر این مشکل، فرزندآوری بیشتر را جهت موازنه جمعیتی پیشنهاد داده‌اند؛ چرا که پیری جمعیت در درازمدت، این کشور را در وضعیت نامناسبی قرار خواهد داد.

طبق آمار منتشر شده، تا سال 2025، جمعیت بالغ جهان به بیش از 8 میلیارد نفر می‌رسد که حدود یک‌هشتم آن را افراد بالای 65 سال تشکیل خواهند داد. در این میان، در کشورهای توسعه‌یافته، سالمندان، یک‌چهارم جمعیت را تشکیل می‌دهند. بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از موسسه تحقیقاتی کینگستون، تا سال 2025، بیش از 300 هزار نفر از بریتانیایی‌ها، بالای 85 سال و نیازمند مراقبت ویژه اطرافیان خواهند بود. به گفته تحلیل‌گران اقتصادی، با پیرشدن افراد و جایگزین نشدن جمعیت جوان، پرداخت مستمری به سالمندان و تامین هزینه‌های مراقبت و بهداشت و درمان، بحران قابل‌توجهی برای اقتصاد بریتانیا به‌همراه خواهد داشت. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2035، جمعیت سالمند بریتانیا به بیش از 440 هزار نفر برسد.

طبق آمار منتشر شده از سوی موسسه کینگستون، در سال 2015، سالمندان بالای 85 سال در بریتانیا حدود 233 هزار نفر بودند که پیش‌بینی ‌می‌شود در سال 2035، به دوبرابر افزایش یابد. همچنین، طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، در حال حاضر، بیش از 4 میلیون بریتانیایی، دچار بیماری دیابت هستند و حدود دو‌سوم بزرگسالان این کشور نیز، با اضافه وزن مواجه هستند.

 بر این اساس، متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند تا سال 2035، از هر 10 بزرگسال بریتانیایی، حدود 4 نفر با اضافه وزن و چاقی مواجه خواهند بود؛ بحرانی دیگر برای میانسال‌های بریتانیایی. همچنین، در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده تعداد سالمندانی که به دلیل زمین خوردن و شکستگی فوت می‌کنند، رو به افزایش است. این آمار نگرانی‌ها را در مورد محدودیت‌ها در حوزه خدمات اجتماعی و کمبود نیرو در بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌های سالمندان در این کشور بیشتر کرده‌ است.

از طرفی، وزارت خزانه‌داری بریتانیا پیش‌بینی کرده که تا سال 2060، سن بازنشستگی از 64 سال، با 10 سال افزایش به 74 سال برسد تا شهروندان بتوانند از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند. براساس این طرح، مردم بطور میانگین نباید بیش از یک سوم از زندگی بزرگسالی خود را در دوران بازنشستگی سپری کنند.

بر اساس مطالعاتی که از سوی موسسات تحقیقاتی انجام شده، پیر شدن جمعیت تهدیدی برای اقتصاد کشورها و همچنین اقتصاد جهان است که مشکلات بسیاری را در زمینه‌های بهداشتی و پزشکی به وجود می‌آورد. بنابراین، دولت‌ها موظفند با در پیش گرفتن سیاست‌های مناسب با این مشکلات مقابله کنند.

 

 

ارسال نظر