نمایشگاهی با یاد دوستان مهاجرت‌کرده

۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۰۲:۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۲۸۶۴۳
نمایشگاهی با یاد دوستان مهاجرت‌کرده

مسعود حاج جعفرزاده نمایشگاه عکس «نزدیک شدن» را شبحی دست نیافتنی و چیزی گنگ از جنس خاطره می‌داند. مسعود حاج جعفرزاده هنرمند عکاسی که نمایشگاه عکسش با عنوان «نزدیک شدن» دیروز در گالری «اُ» افتتاح شد درباره این نمایشگاه گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از دوستان من طی سالیان گذشته از ایران مهاجرت کرده‌اند، موضوع ارتباط با این دوستان و نوع و کیفیت آن برای من اهمیت پیدا کرد و این نمایشگاه حاصل این موضوع است. او با بیان اینکه آثار این نمایشگاه طی ۲ سال خلق شده‌اند، درباره تعداد آثار اظهار کرد: در نمایشگاه «نزدیک شدن» سه اثر در ابعاد ۱۰۰ در ۱۰۰ و ۱۴ اثر در ابعاد ۵۰ در ۵۰ روی دیوار رفته است.

حاج جعفرزاده درباره تکنیک به کار رفته در عکس‌های این نمایشگاه گفت: تمام عکس‌ها پس از چاپ با میکروسکوپ عکاسی شده‌اند. عکس‌های اصلی نیز عکس پروفایل دوستان مهاجرت کرده من، بودند. در واقع این عکس‌ها found photos یا عکس‌های پیدا شده به حساب می‌آیند.

در استیتمنت نمایشگاه «نزدیک شدن» آمده است: «آنجا که پای علاقه‌ای در میان باشد، ما عکس‌ها را چاپ می‌کنیم و پیشِ روی چشم می‌گذاریم، به امیدِ کم کردنِ فاصله و نزدیک شدن به آنچه یا آن‌کس که دوست می‌داریم و برای چیرگی بر فراموشی. اما همواره آنچه در عکس باقی می‌ماند شبحی دست نیافتنی است، چیزی گنگ از جنس خاطره، یادآورِ نیستی.

در پروژه نزدیک شدن، از طریق چاپِ عکس دوستان در ابعاد بسیار کوچک و ثبتِ دوباره به میانجی میکروسکوپ، هنرمند آنقدر به آنها نزدیک شده است تا غبارِ وهمِ نزدیکی را از آنها بزداید ... نزدیکی به دوستانی که هر یک به خواستی، کشورشان را ترک کرده‌اند. اگر خوب به عکس‌ها نزدیک شویم چیزی نمی‌بینم جز از دست‌ دادن.»

 

 

ارسال نظر