جنایتکاری که درون هر فرد رشد می‌کند

۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۰۱:۱۷:۳۳
کد خبر: ۱۲۸۲۱۸
جنایتکاری که درون هر فرد رشد می‌کند

مجید بشکال کارگردان نمایش «مکبث» درباره دلایل انتخاب نمایشنامه‌ای از شکسپیر برای یک اجرای عروسکی توضیح داد.

مجید بشکال که با نمایش «مکبث» از بندرعباس در جشنواره تئاتر نمایش عروسکی تهران مبارک حضور دارد درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی گفت: نمایش عروسکی «مکبث» شنبه سوم شهریور در تالار چهارسو تئاتر شهر و در قالب جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک به صحنه می‌رود. تکنیک اجرایی این نمایش تلفیقی است و از تلفیق بازیگر و عروسک استفاده می‌شود و نوع عروسک استفاده شده در نمایش نیز عروسک سیاه است.

او درباره رویکردی که به نمایشنامه داشته است، عنوان کرد: این نمایش با اقتباس از نمایشنامه «مکبث» شکل گرفته است و نحوه برخورد من با متن از یک نگاه درونی به شخصیت مکبث شکل می‌گیرد که با این تعریف مکبث می‌تواند هر کسی باشد یا به عبارت بهتر هر فردی می‌تواند یک مکبث در درون خودش داشته باشد که در موقعیت‌های مختلف بروز می‌دهد و دست به خشونت و جنایت بزند. بشکال به مهر گفت: کاراکترهای نمایش نیز به شکلی تعریف شده‌اند که انگار ابعاد وجودی یک نفر را به نمایش می‌گذارند و هر کدام در جایگاه خودشان زنجیره‌ای را حفظ کرده‌اند. در این نمایش از شخصیت‌های نمایشنامه «مکبث» تنها مکبث، لیدی مکبث و یکی از سه جادوگر حفظ شده است و شاه دانکن هم حضور فیزیکی ندارد و فقط از او حرف زده می‌شود. اتفاقات نمایش بیشتر در درون و ذهن مکبث شکل می‌گیرد.

این کارگردان تئاتر درباره دلایل انتخاب این متن برای یک اجرای عروسکی توضیح داد: در این نمایش ساحره پیشگویی می‌کند که مکبث به پادشاهی خواهد رسید. مکبث با وسوسه پادشاهی و اصرار لیدی مکبث پادشاه را به قتل می‌رساند. انتخاب این متن برای اجرا به دلیل به روز بودن رویدادهایی بود که در نمایش رخ می‌دهد. جنگ‌ها و جنایت‌هایی که در سراسر دنیا در جریان است مثال درست وقایعی است که در نمایشنامه «مکبث» رخ می‌دهد. از طرف دیگر این متن به دلیل فضای فانتزی و حضور جادوگرها و ساحره‌ها و پیشگویی‌هایشان پتانسل زیادی برای یک اجرا عروسکی داشت.

 

ارسال نظر