دشواری‌های رهبری سمفونی «پیروزی»

۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۰۰:۵۳:۱۹
کد خبر: ۱۲۷۷۱۲
دشواری‌های رهبری سمفونی «پیروزی»

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به اجرای پیش روی این مجموعه موسیقایی از دشواری‌های رهبری سمفونی «پیروزی» سخن گفت. نادر مرتضی‌پور رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای پیش روی این مجموعه موسیقایی در تالار وحدت تهران توضیح داد: رهبری ارکستر سمفونی «پیروزی» به مراتب دشوارتر از رهبری ارکستر یک سمفونی کلاسیک است، زیرا در فرم‌های کلاسیک همواره چارچوب‌های مشخصی به لحاظ فنی و موسیقایی وجود دارد که یک رهبر ارکستر بر اساس آن کارهای فنی مربوط به اجرای اثر و نوازندگان را پیش می‌برد، اما سمفونی‌هایی مانند «پیروزی» که توسط آهنگساز با فرم خاصی نوشته می‌شود، دارای پیچیدگی‌هایی است که اجرای آن نیازمند تمرکز خاصی هم هست.

او با ارایه توضیحاتی درباره جزییات فنی سمفونی «پیروزی» بیان کرد: با توجه به اینکه این سمفونی دربرگیرنده کلام هم هست، بنابراین ما علاوه بر استفاده از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران، از گروه کر این مجموعه نیز استفاده کردیم که بتوانیم به فضای مورد نظر آهنگساز برسیم. این در حالی است که آنچه برای مخاطبان در کنسرت، پیش رو قرار می‌گیرد بیشتر حالت حزن و اندوه و در مقاطعی اقتدار دارد. یک نوازنده باید حتما در حس و حال آن موسیقی قرار گیرد که بتواند فضای محتوایی را به مخاطبان ارایه دهد. به هر حال ما تمام تلاش خود را انجام دادیم که فضای مورد نظر کنسرت همانی باشد که برای مناسبت در نظر گرفته شده است.

سمفونی پیروزی به آهنگسازی مجید انتظامی، ترانه سرایی عبدالجبار کاکایی، رهبری مهمان نادر مرتضی‌پور، خوانندگی رشید وطن‌دوست و مدیریت هنری شهرداد روحانی ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۲۴ مردادماه با همکاری بنیاد فرهنگی و هنری رودکی و معاونت فرهنگی آموزشی بنیاد شهید در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر