وقتی آدم‌ها در «راز بقا» ابزار می‌شوند

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۰۰:۴۸:۱۰
کد خبر: ۱۲۷۴۹۱
وقتی آدم‌ها در «راز بقا» ابزار می‌شوند

کارگردان نمایش «راز بقا» با انتقاد از اینکه تماشاخانه‌های دولتی دچار لابی‌گری شده‌اند و به راحتی نوبت اجرا نمی‌دهند، گفت: ما خودمان راز بقای خودمان هستیم و اینکه زندگی خوب پیش می‌رود یا نه هم در دست خودمان است چون همه می‌دانیم در حال استفاده از یکدیگر هستیم و به راحتی به ابزار شدنمان ادامه می‌دهیم.

نمایش «راز بقا» به کارگردانی صالح علوی‌زاده و نویسندگی علی نورانی، سهیل کرمیار، امیر نجفی که این روزها روی صحنه تماشاخانه پالیز است، تئاتری است که می‌تواند مخاطبش را به چالش بکشد.  دراین اثر هیچ اکسسواری روی صحنه دیده نمی‌شود و از ابتدا تا انتها این آدم‌ها هستند که تبدیل به ابزار هم می‌شوند و کارها را پیش می‌برند، گاه زنده هستند و به اتفاقات واکنش نشان می‌دهند و گاه صرفا به یک شیء تبدیل شده و ثابت می‌ایستند.

صالح علوی‌زاده کارگردان این اثر نمایشی درباره روند شکل گیری و طرح اولیه این نمایش توضیح داد: ایده اولیه نمایش «راز بقا» حدود دو سال پیش شکل گرفت و تمرین‌های آن ۹ ماه پیش آغاز شد. در زمان اِتد زدن‌ها، دیالوگ‌هایی به متن اضافه شد و در عین حال نویسنده‌ها هم متن اصلی نمایش را نوشتند.

این کارگردان افزود: یکی از دلایلی که من از اکسسوار صحنه استفاده نکردم و از بازیگران به جای اشیا بهره بردم این بود که در این زمانه ما ابزار هم شده‌ایم و با وجود آنکه به آن آگاه هستیم به روی خودمان نمی‌آوریم. این ابزار بودن اولین ایده من بود که شاید تماشاگر در دقایق اول نمایش برایش عادی شود اما در آخر کار متوجه می‌شود که این آدم‌ها هستند که همه، ابزار هم شده‌اند.

 

ارسال نظر