مرگ سفید در ساحل

۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۰۰:۳۱:۴۲
کد خبر: ۱۲۷۲۴۳
مرگ سفید در ساحل

الهه باقری| دریا، با تمام جذابیتی که برای گردشگران دارد، بحران‌های بسیاری نیز در خود نهفته دارد. علاوه بر اینکه افزایش گردشگران به سواحل و دریاها در کشورهای مختلف منجر به آلودگی بیشتر محیط زیست می‌شود، از طرفی، تلفات ناشی از غرق‌شدگی نیز بالا می‌رود. این در حالی است که برخی سواحل و آبراه‌های جهان، بین انسان و برخی جانداران خطرناک مشترک است. در روزهای گذشته، خبرهایی مبنی بر کشته شدن یک گردشگر اهل جمهوری چک منتشر شد؛ آنطور که گفته شده، او در ساحل دریای سرخ، طعمه یک کوسه شد. طبق گزارش‌های منتشر شده، سالانه شمار بسیاری از گردشگران، توسط کوسه‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند که در این میان، افراد بسیاری کشته می‌شوند. این در حالی است که به دلیل گرم‌شدن زمین، در سال‌های اخیر افراد بسیاری برای گذران اوقات فراغت خود به دریاها پناه می‌برند. همچنین، شمار افرادی که به ورزش‌های آبی و غواصی رو می‌آورند نیز، افزایش یافته است. این موارد، بطور طبیعی آمار خطر مواجه شدن با کوسه‌ها را نیز بالا می‌برد. آنطور که گفته شده، مجموع عوامل ذکر شده، منجر به افزایش تعداد حملات کوسه‌ها از سال 1900 تاکنون بوده است. در تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، این نوع مرگ در ساحل مصر، در سال 2015 نیز، گریبان یک توریست آلمانی را گرفت. بر اساس آمار‌های منتشر شده از سال 1580 تاکنون، در برخی مناطق، شمار حملات کوسه به انسان‌ها بالا بوده و این موضوع، نشان‌دهنده ناامنی آن سواحل است. یکی از این مناطق، سواحل امریکاست؛ این دریاها، علاوه بر آنکه گونه‌های دریایی بسیار زیبایی دارند و یکی از جذاب‌ترین نقاط برای غواصان به‌شمار می‌روند، اما محل تجمع کوسه‌ها نیز به شمار می‌روند. آنطور که گفته شده، در بیش از 400 سال گذشته، حدود یک‌هزار و 500 نفر در سواحل امریکا، مورد حمله کوسه قرار گرفته و کشته شده‌اند. سواحل استرالیا نیز یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در جهان به‌شمار می‌رود، همچنین، یکی از بزرگ‌ترین اجتماع کوسه‌ها را نیز در خود جا داده است . بر اساس آمارهای منتشر شده، از سال 1580 تاکنون، حدود 621 نفر بر اثر حمله کوسه در سواحل استرالیا جان خود را از دست داده‌اند. همچنین، گفته شده که سواحل استرالیا، علاوه بر وجود کوسه‌ها، به‌دلیل موجودات دریایی دیگری، به عنوان یکی از خطرناک‌ترین سواحل دنیا معرفی شده است. این در حالی است که جزایر استرالیا، مکانی پرطرفدار، به‌ویژه در میان جوان‌هاست. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، سواحل آفریقای‌جنوبی نیز، مکان مناسبی برای زندگی کوسه‌ها به‌شمار می‌رود. آنطور که گفته شده، شمار کوسه‌ها در سواحل آفریقای جنوبی به‌حدی است که آنجا را پایتخت کوسه سفید دنیا می‌گویند. این در حالی است که آفریقای جنوبی بهترین مقصد برای گردشگرانی است که به آب و دریا علاقه بسیاری دارند. بر این اساس، مناطق محافظت شده‌ای در برابر کوسه‌ها در سواحل آفریقای جنوبی در نظر گرفته شده است. با این‌حال، در 400 سال گذشته در سواحل آفریقای‌جنوبی، حدود 254 نفر مورد حمله کوسه‌ها قرار گرفتند. این رقم در سواحل برزیل به 104 نفر می‌رسد.

آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، آب‌های سرد و عمیق نیوزیلند، زیستگاه گونه‌ای نایاب از کوسه است. علاوه بر آن، محل تجمع بسیاری از انواع کوسه‌ ماهی‌های دیگر نیز معرفی شده است. طبق آمار منتشر شده، از سال 1580 تاکنون در سواحل نیوزیلند، حدود 51 نفر به دلیل حمله کوسه، جان خود را از دست داده‌اند. این تلفات در سواحل پاپوآ گینه نو به 48 نفر می‌رسد و طبق آمار، در 400 سال اخیر، حدود 42 نفر نیز در جزایر ماسکارین در موریس، مورد حمله کوسه قرار گرفته و کشته شده‌اند.

آنطور که گفته شده، سواحل مکزیک نیز، علاوه‌بر آنکه به‌دلیل موج‌های خطرناک و پرقدرت به عنوان ساحل مرگ شناخته می‌شوند، همچنین، زیستگاه مناسبی برای کوسه‌ها نیز به‌شمار می‌روند. طبق آمار منتشر شده، در سواحل مکزیک، از سال 1580 تاکنون، حدود 40 نفر طعمه کوسه‌ها شده‌اند. این آمار در سواحل باهاما به 30 نفر می‌رسد. در ایران نیز، در مدت 400 سال گذشته، حدود 23 نفر، مورد حمله کوسه‌ها قرار گرفته‌اند.

هرچند که به گفته کارشناسان، این موضوع نباید منجر به وحشت گردشگران از حضور در سواحل باشد، اما توصیه‌هایی نیز در مورد این مناطق اعلام شده است. همچنین، به گفته کارشناسان محیط زیست، باید توجه داشت که کوسه‌ها نقش مهمی را در اکوسیستم اقیانوس ایفا می‌کنند و انسان‌ها در آب تنها به عنوان مهمان به‌شمار می‌روند، پس باید به محیط زندگی این حیوانات توجه بسیاری شود.

 

ارسال نظر