احتمال جداسازی بخش موسیقی نواحی

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۰۱:۰۶:۱۹
کد خبر: ۱۲۷۱۷۱
احتمال جداسازی بخش موسیقی نواحی

نشست رسانه‌ای دست اندرکاران دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان دوشنبه پانزدهم مرداد در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. حمیدرضا اردلان مدیر بخش موسیقی نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نیز در این برنامه توضیح داد: من با نگرانی مطلبی را به شما عزیزان می‌گویم. وقتی ما می‌گوییم این جشنواره یک رویداد ملی است همه باور کردند که جشنواره واقعا یک رویداد ملی است. پس اگر یک بخش از این جشنواره حذف شود قطعا جشنواره نیز از حالت ملی بودن خود خارج می‌شود. من چندی پیش از محافل غیر رسمی شنیدم که برخی‌ها قصد دارند که بخش موسیقی نواحی را از بخش‌های دیگر جشنواره قیچی کنند. این موضوع قطعا نباید اتفاق بیفتد. به هر صورت این جشنواره‌ها رویدادهایی هستند که مسوولان کمتر در آن دخالت می‌کنند و این هنرمندان هستند که در مسائل فنی حضور پیدا کرده و در آن به صورت جدی آثار به رقابت گذاشته می‌شود.اردلان عنوان کرد: گرچه دکتر اسعدی یک عضو دایمی جشنواره موسیقی جوان است اما این رویداد دبیرخانه ثابتی ندارد. نگرانی دیگری که در این جشنواره وجود دارد کمبود شرکت کنندگان در بخش‌های سازی است که ما می‌بینیم در سازهایی چون شمشال ما فقط یک نفر شرکت کننده داشتیم این در حالی است که ما در سازهایی چون دف و سازهای مربوط به منطقه آذربایجان تعداد بیشتری حضور دارند که چنین روندی واقعا ما را نگران می‌کند.

علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در این نشست ضمن ارایه گزارشی از روند فعالیت‌های انجام گرفته در دبیرخانه جشنواره توضیح داد: فراخوان این دوره جشنواره از اسفند سال ۹۶ منتشر شد و تا چهارم تیر ۱ هزار و ۶۳۳ نفر متقاضی حضور در جشنواره بودند. از این بین ۸۳۹ نفر در بخش موسیقی دستگاهی، ۵۷۱ نفر در بخش موسیقی نواحی و ۲۳۳ نفر در بخش موسیقی کلاسیک متقاضی حضور بودند. در نهایت هم ۵۹۴ نفر به بخش‌های مختلف راه پیدا کردند. البته از این جمعیت ۴۹۹ هنرمند مرد و ۱۱۵ هنرمند زن در رویداد حضور دارند. بخش نهایی جشنواره هم در سه رده سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۲ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹) میزبان علاقه‌مندان موسیقی خواهد بود.

او افزود: بخش نهایی جشنواره در بخش موسیقی نواحی از ۲۲ مرداد تا اول شهریور در فرهنگسرای نیاوران آغاز می‌شود. اختتامیه این بخش هم روز دوم شهریور در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود. از روز ۶ تا ۱۷ شهریور هم بخش‌های دیگر جشنواره در تالار رودکی برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه این ۲ بخش نیز روز ۱۸ شهریور در تالار وحدت خواهد بود. همانطور که می‌بینید ما در این جشنواره ۲ اختتامیه داریم زیرا وسعت تعداد شرکت کنندگان ما را بر آن داشت که فضای جشنواره را با ۲ اختتامیه برگزار کنیم.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایرانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اهدای جوایز برگزیدگان اظهار کرد: امسال با اینکه مشکلات زیادی گریبان گیر فرهنگ و هنر کشور است اما مشکلی برای بودجه جشنواره نداریم.

 

ارسال نظر