وقتی مخاطب دایم در حال کشف است

۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۰۰:۲۲:۱۹
کد خبر: ۱۲۶۷۵۳
وقتی مخاطب دایم در حال کشف است

محمد ساربان گفت: مخاطب با دیدن نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود»، دایماً در حال کشف کردن است و لحظه‌یی نمی‌تواند از وقایعی که برای او تصویر می‌شود، عقب بماند.

محمد ساربان پس از اینکه روز دوشنبه هشتم مرداد به تماشای نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر نشست، درباره اجرای این نمایش به ایلنا گفت: کسانی که مرا می‌شناسند، می‌دانند که بی‌دلیل از نمایشی تعریف نمی‌کنم یا اگر نمایشی خوب نباشد، اهل گارد گرفتن در برابر آن نیستم و فقط بی‌سرو صدا از سالن در انتها خارج می‌شوم. اما در بعضی از نمایش‌ها من آخرین نفر هستم که از سالن بیرون می‌روم، حتی بازیگرها هم می‌روند که گریم‌هایشان را پاک کنند، ولی من هنوز در سالن حضور دارم. این دیر بیرون رفتن از سالن برای آن است که نمایش، مرا جذب خود کرده است. نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» که امشب آن را به دراماتورژی و کارگردانی دکتر روح‌الله جعفری در تالار چهارسو دیدم، یکی از همین نمایش‌هایی است که فوق‌العاده اجرایش جالب بود و روی من تاثیر زیادی گذاشت.

ساربان ادامه داد: من ازجمله کسانی هستم که در هفته سه تا پنج نمایش می‌بینم، گاهی اوقات دو یا حتی سه نمایش در روز می‌بینم؛ همه این نمایش‌ها را با دقت می‌بینم، چون کار و رشته من این است و بعضی موقع‌ها آنقدر تحت تاثیر قرار می‌گیرم که تا چند روز پر از انرژی هستم. اجرای نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» در زمره آثاری است که دلم نمی‌خواست سالن را ترک کنم، چون از دیدنش انرژی گرفتم و بعد از اجرا به‌دلیل حال خوبی که دریافت کردم، به تک‌تک بازیگران و اعضای گروه این انرژی را منتقل کردم. این کارگردان و بازیگر یادآور شد: «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» سوای متن خوبی که دارد، خوب هم ترجمه شده و درخشان، کارگردانی شده و جزیی‌ترین مساله از نگاه کارگردان، پنهان نمانده است. جعفری روی تمام جزییات کار کرده و به همه بخش‌های نمایش مسلط است.

ساربان ادامه داد: من به افرادی که کارگردانی می‌کنند، پیشنهاد می‌کنم که به تماشای این نمایش بنشینند. این افراد باید از این فرصت به‌بهترین شکل ممکن استفاده کنند، چون دیدن این نمایش برای آنها می‌تواند یک دوره کارگردانی عملی که پیشرفته و خلاق است، به‌حساب آید. آنها با دیدن این نمایش متوجه خواهند شد که وقتی کارگردان احاطه بر کار دارد، چه تاثیر شگرفی را در اذهان مخاطب ایجاد می‌کند‌. مخاطب با دیدن این نمایش، دایماً در حال کشف کردن است و لحظه‌یی نمی‌تواند از وقایعی که برای او تصویر می‌شود، عقب بماند.

 

ارسال نظر