مدیترانه؛ پایان رویای مهاجرت

۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۰۰:۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۲۶۷۴۸
مدیترانه؛ پایان رویای مهاجرت

گروه گوناگون|

در هفته‌های گذشته، داستان ورود مهاجران غیرقانونی به اسپانیا، تنش‌های بسیاری در مرزهای این کشور ایجاد کرده است. اوج این تنش‌‌ها، با درگیری صدها مهاجر با پلیس مرزی اسپانیا بود که در نهایت، منجر به ورود 600 پناهجو به خاک اسپانیا شد. آنطور که گفته شده، این اتفاق، بزرگ‌ترین ورود غیرقانونی به خاک اسپانیا از ماه فوریه 2017 تاکنون بود. پس از این موضوع، وزارت کشور اسپانیا به دنبال افزایش موج ورود پناهجویان از راه دریای مدیترانه به این کشور از اتحادیه اروپا درخواست کمک کرد. رییس آژانس محافظت از مرزهای اروپا نیز، هشدار داد که ممکن است شمار بیشتری از مهاجران از مرزهای اسپانیا وارد شده و به سمت غرب اروپا بروند. چندی پیش نیز، یک کشتی حامل صدها پناهجو، به سواحل اسپانیا وارد شد. آنطور که در گزارش‌ها گفته شده بود، ایتالیا اجازه ورود به این کشتی را نداده و با پذیرش مادرید، مهاجران آواره بر آب‌های مدیترانه، وارد اسپانیا شدند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، پس از بحران مهاجرت سال 2015 و ورود بیش از 8 میلیون پناهجو به اتحادیه اروپا، میزان ورود غیرقانونی پناهجویان به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۰ درصد کاهش یافت. با این‌حال، در سال 2017، شمار قابل توجهی از مهاجران به خاک ایتالیا وارد شدند. آنطور که گفته شده، در 6 ماهه نخست سال 2017، بیش از صدها هزار مهاجر از دریای مدیترانه به اروپا رسیدند که طبق آمار، ایتالیا پذیرای حدود 85 درصد از این مهاجران بود که بیشتر اهل مناطق جنوبی صحرای افریقا و لیبی بودند. طبق تازه‌ترین گزارش‌های بین‌المللی از امور مهاجران، در فوریه 2017، حدود 95 هزار پناهجو، از طریق آب‌های مدیترانه وارد خاک ایتالیا شدند. آنطور که گفته شده، اکنون یکی از مهم‌ترین راه‌های مهاجرت به اروپا از طریق قایق و از مبدا لیبی به مقصد ایتالیا بود؛ مسیری که قاچاقچیان انسان با خیال راحت فعالیت می‌کنند. اما قربانیان اصلی این توافق پناهجویان بی‌پناه هستند. بر این اساس، شمار قابل‌توجهی از مهاجران که از این مسیر اقدام به گذر از آب‌های مدیترانه و ورود به خاک ایتالیا می‌کردند، اگر می‌توانستند از قاچاقچیان انسان و بازارهای برده‌داری رها شوند، تعداد بسیاری در آب‌های مدیترانه، جان خود را از دست می‌دادند. طبق آمار اعلام شده، حدود 2 هزار و 500 پناهجویی که خواستار ورود به ایتالیا از طریق دریای مدیترانه بودند، در قسمت‌های مرکزی این دریا غرق شدند. در این سال‌ها، یونان نیز یکی از مهم‌ترین مقاصد پناهجویان به شمار می‌رود. آنطور که گفته شده آنها نیز از طریق آب‌های مدیترانه خود را به خاک یونان می‌رسانند. بر اساس آمارهای اعلام شده، بیش از 10 هزار پناهجویی که به ناچار سرزمین خود را ترک کرده بودند، در سال 2017، از طریق راه‌های دریایی و غیرقانونی به خاک یونان رسیدند. همچنین گفته شده حدود 30 نفر از آنها، در نیمه نخست سال 2017، در قسمت شرقی مدیترانه، غرق شدند.

همانطور که گفته شد، اسپانیا در نیمه نخست سال 2018، پذیرای شمار قابل‌توجهی از پناهجویان غیرقانونی بود. این در حالی است که در زمان مشابه سال 2017، جمعیت مهاجرانی که از طریق آب‌های مدیترانه به اسپانیا می‌رسیدند، بسیار اندک بود. آنطور که گفته شده، زمانی که بزرگ‌ترین میزبان پناهجویان غیرقانونی، ایتالیا بود، اسپانیا تنها حدود 6 هزار و 500 پناهجو را پذیرفت که این موج پناهندگی در نیمه نخست سال 2017، حدود 124 تلفات به‌دنبال داشت. طبق آمار منتشر شده، میزبانی از پناهجویان در ایتالیا، در سال 2018، جای خود را به اسپانیا داده است. آنطور که گفته شده، در روزهای گذشته، وزارت کشور ایتالیا اعلام کرد که در سه ماهه نخست سال 2018 میلادی بیش از 18 هزار پناهجو وارد ایتالیا شدند که در قیاس با مدت مشابه در سال 2017 میلادی، 75 درصد کاهش داشت. این در حالی است که شمار پناهجویانی که به اسپانیا وارد شدند، افزایش داشته و به بیش از 20 هزار نفر رسیده است. هرچند که شمار تلفات این جابه‌جایی‌ها همچنان تغییری نکرده است. آنطور که گفته شده، در 6 ماهه نخست سال 2018، بیش از صدهزار نفر از پناهجویان در آب‌های مدیترانه غرق شده و به ایتالیا نرسیدند. این آمار در غرب مدیترانه، جایی که مهاجران را به اسپانیا می‌رساند، حدود 304 نفر اعلام شده است.

در این میان نیز، خبرهایی از افزایش ورود پناهجویان به یونان به گوش می‌رسد. در روزهای گذشته، گارد ساحلی یونان در بیانیه‌یی از افزایش چشمگیر و نگران‌کننده پناهجویان به سواحل این کشور خبر داد. آمارهای منتشر شده نیز، این موضوع را تایید می‌کند؛ در نیمه نخست سال 2017، حدود 10 هزار و 500 پناهجو از شرق مدیترانه وارد یونان شدند که این آمار در نیمه نخست 2018، به بیش از 15 هزار نفر رسید. آنطور که گفته شده، بیشتر این پناهجویان از ترکیه پس از عملیات نظامی دولت اردوغان در سوریه، به یونان پناهنده شده‌اند. دریای اژه یکی از مسیرهای اصلی عبور مهاجران از ترکیه به یونان است. این مسیر به‌دنبال توافقنامه اتحادیه اروپا با ترکیه و در پی بحران مهاجرت به‌شدت تحت نظارت قرار دارد.

 

ارسال نظر