فرار بنی‌صدر از ایران

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۰۰:۱۲:۲۹
کد خبر: ۱۲۶۵۱۲
فرار بنی‌صدر از ایران

هفتم مرداد 1360، ابوالحسن بنی صدر رییس‌جمهوری برکنار شده ایران با یک فروند هواپیما از ایران گریخت. ریاست‌جمهوری بنی صدر تنها 17ماه به طول انجامید. او در کنار توجه نکردن به مصوبه‌های قانونی مجلس، با حمایت از منافقان و میدان دادن به آنها در عرصه سیاسی متهم بود. این اقدامات اعتماد مسوولان ارشد نظام و همچنین نمایندگان مجلس را به اینکه می‌تواند فردی مناسب برای اداره کشور باشد، سلب کرد. اینچنین بود که مدتی قبل از برکناری و فرار، در 20 خرداد 1360 هجری خورشیدی با حکم امام‌خمینی (ره) از فرماندهی کل قوا برکنار شده بود.

بنی صدر، که با شعار «بنی صدر صد در صد» در انتخابات ریاست‌جمهوری با بیش از 10 میلیون رای به پیروزی رسیده بود، در روز بررسی طرح عدم کفایت سیاسی رییس‌جمهور، فقط یک رای موافق برای ابقا گرفت و به این ترتیب عالی‌ترین سمت اجرایی کشور را از دست داد.

درباره ماجرای خروج بنی صدر در ایران، تاکنون بسیار گفته شده است.

دوم مرداد ۱۳۶۰، دومین انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد و محمدعلی رجایی با به دست آوردن بیش از ۱۳ میلیون رای دومین رییس‌جمهور ایران شد. میزان مشارکت در این دوره ۶۴,۲ درصد بود. او دبیرکل جدید حزب جمهوری اسلامی، محمدجواد باهنر را به مقام نخست‌وزیری خویش برگزید.

بنی صدر و مسعود رجوی که قیام مورد انتظار آنان که منجر به سرنگونی حکومت شود، رخ نداد، در ساعت 22:45 سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۶۰، از فرودگاه مهرآباد و با هواپیمایی که بهزاد معزی هدایت آن را برعهده داشت از ایران گریخته و با عبور از کشورهای ترکیه، قبرس، یونان و شمال ایتالیا، در یک فرودگاه نظامی واقع در حومه پاریس به زمین نشستند. معزی پیش‌تر نیز هدایت هواپیمای شاه را به قصد مراکش بر عهده داشت. فردای آن روز کانال دو تلویزیون فرانسه بنی‌صدر را نشان داد در حالی که سبیلش را تراشیده و در کنار مسعود رجوی و سرهنگ معزی ایستاده بود.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در خاطرات خود اشاره کرده که در ابتدا نسبت به فرار بنی‌صدر، تعمداً ممانعتی از سوی دستگاه‌های امنیتی، صورت نپذیرفته بود. در رسانه‌های ایران عکسی از بنی صدر با پوشش زنانه و ابرو برداشته منتشر شد.

 

ارسال نظر