هدیه سرخ

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۹:۱۰
کد خبر: ۱۲۶۵۰۸
هدیه سرخ

الهه باقری| چهاردهم جولای، روز جهانی اهدای خون نامگذاری شده است. در سال 2004، با هدف آگاهی‌رسانی عمومی برای نیاز به خون و محصولات خونی سالم، همچنین به‌منظور قدردانی از اهداکنندگان خون و فرآورده‌های خونی، روز 14 جولای ازسوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی اهدای خون به رسمیت شناخته شد. امسال کشور میزبان روز جهانی اهداکنندگان خون، کشور یونان بود و در کمپینی که به مناسبت این روز برگزار شد، اهدای خون به عنوان اقدامی در راستای همبستگی و اتحاد معرفی شده و بر ارزش‌های انسانی، نوع دوستی، احترام، یکدلی و مهربانی تاکید داشت. همچنین در این کمپین، تلاش بر این بود که سیستم‌های اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت مالی را برجسته و با اهمیت می‌کند. آنطور که در بسیاری از آمار اعلام شده، با اینکه در بسیاری از فرهنگ‌ها، اهدای خون و یاری رساندن به افراد، به عنوان امور معنوی حائز اهمیت است، اما آنطور که در آمار اعلام شده، همچنان 70 کشور جهان به اهدای خون جایگزین و پولی وابسته‌ هستند.

آنطور که گفته شده، در کشورهای توسعه یافته و اکثر کشورهای در حال توسعه، بیشترین اهدا‌کنندگان خون را افراد داوطلبی تشکیل می‌دهند که در قبال آن پولی دریافت نمی‌کنند. در کشورهای فقیرتر، افراد معمولاً خون خود را برای انتقال به اعضای خانواده یا دوستان‌شان اهدا می‌کنند.

تازه‌ترین نظرسنجی موسسه ایپسوس موری، در میان بیش از 23 هزار بزرگسال در 28 کشور، نشان می‌دهد که بسیاری افراد، تمایل بسیاری برای اهدای خون و فرآورده‌های خونی دارند. آنطور که گفته شده، در میان این 28 کشور مورد بررسی، مردم عربستان، بیشترین تمایل را برای اهدای خون دارند. طبق آمار منتشر شده، حدود 58 درصد از عربستانی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، مایل به اهدای خون به بیماران هستند. هندی‌ها نیز، تمایل بسیاری به اهدای خون دارند. آنطور که گفته شده، در این کشور پهناور، حدود 52 درصد از افرادی که در نظرسنجی موسسه ایپسوس موری شرکت‌ کرده‌اند، داوطلب اهدای خون هستند. در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، بیش از 5 سال است که هندی‌ها در مراسم عزاداری ماه محرم، اقدام به برپایی «پایگاه‌های اهدای خون» می‌کنند. به نظر می‌رسد فرهنگ‌سازی گسترده‌یی در این خصوص صورت گرفته که هندی‌ها، اهدای خون را جایگزین مراسم قمه‌زنی خود کرده‌اند.

چین نیز، سومین کشوری است که حدود نیمی از جمعیت آن، تمایل به اهدای خون دارند. هرچند که در سال‌های گذشته، خبرهایی مبنی بر وضع قوانینی برای اجباری بودن اهدای خون در چین منتشر شده، اما آنطور که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، حدود 40 درصد از چینی‌ها، مایل هستند که خون خود را به بیماران نیازمند اهدا کنند. در میان شهروندان آفریقای جنوبی، برزیل و اسپانیا نیز، به نظر می‌رسد فرهنگ اهدای خون، به‌‌خوبی شکل نگرفته است؛ چراکه حدود 70 درصد از افرادی که از این کشورها در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، تمایلی به اهدای خون ندارند. دیگر نتیجه‌یی که می‌توان از این نظرسنجی گرفت، این است که در کشورهای توسعه‌یافته نیز، درصد بسیار کمی از افراد، با فرهنگ اهدای خون آشنا بوده یا اینکه مایل به انجام اینگونه امور خیریه هستند. طبق این گزارش، در میان شهروندان امریکا، فرانسه و اتریش، تنها حدود 20 تا 23 درصد مایل به اهدای خون بودند که این آمار در بین شهروندان کره‌جنوبی، بریتانیا و آلمان به 17 تا 19 درصد می‌رسد. در این میان، به نظر می‌رسد، روس‌ و ژاپنی‌ها، تمایل چندانی به اهدای خون ندارند. آنطور که گفته شده، تنها حدود 11 تا 16 درصد از شهروندان این دو کشور، اعلام آمادگی برای اهدای خون داشتند.

 

ارسال نظر