«لیلا و... چند مسافر» راهی سفر ایمان می‌شوند

۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ۰۰:۱۲:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۵۶
«لیلا و... چند مسافر» راهی سفر ایمان می‌شوند

«لیلا و... چند مسافر» نوشته و کارگردانی محمد رحمانیان نمایشی درباره باور و اعتقاد مردم به امام هشتم شیعیان است که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان تئاتر در راستای دغدغه چندسال گذشته‌اش در زمینه روی صحنه بردن موسیقی - نمایش این‌بار نمایش ترکیبی «لیلا و... چند مسافر» را با همراهی صدای نیما مسیحا به صحنه برده است. در کارنامه کاری محمد رحمانیان پرداختن به شخصیت‌های مذهبی و ائمه اطهار (ع) زیاد دیده می‌شود. این هنرمند در نمایش‌هایی چون «پل»، «اسب ها»، «امیر»، «عشقه»، «نام تمام مادران... » و... توانسته با نگاهی متفاوت، منصفانه و کمتر دیده شده در آثار نمایشی، ادای دین خود را به شخصیت‌ها و وقایع مذهبی به نمایش بگذارد. اشراف رحمانیان در مورد مسائل ایدئولوژیک، مذهبی و تاریخی و همچنین نوع نگارش آثارش و اجرای آنها به گونه‌یی است که مخاطبان می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند. وی در نگارش آثارش مخاطب را هم مدنظر قرار می‌دهد و تلاش دارد نمایش‌هایش با وجود شیوه‌های اجرایی و زوایای دید متفاوت مثل آثاری چون «اسب ها»، «پل» و «عشقه»، تماشاگر عام را نیز به خود جذب کند. حالا رحمانیان در تازه‌ترین نمایش خود که در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده است به مساله ایمان و باور افراد می‌پردازد. نمایش اول که «لیلا» نام دارد میهن پرستی و ایمان یک جانباز شیمیایی و همسرش لیلا را به تصویر می‌کشد. جانبازی که علاقه‌مند به موسیقی و شعر است و گفتار و رفتارش با تصویر کلیشه‌یی که معمولا از جانبازان و شهدا به یاد داریم، متفاوت است.

در نمایش دوم «چند مسافر»، شاهد حضور شخصیت‌هایی روی صحنه هستیم که راهی مشهد مقدس هستند. هرکدام از این افراد جز راننده تاکسی که از دید خودش شاهد یک معجزه در جاده بوده با باوری که به امام هشتم (ع) دارند به این سفر می‌روند و هرکس معتقد است دست خالی باز نخواهد گشت. نکته جالب توجه در این نمایش این است که قرار نیست شاهد اتفاقاتی غیرطبیعی و وقوع معجزه از جانب امام رضا (ع) باشیم بلکه این نمایش درباره باور و اعتقاد مردمی است که از سنین و فرهنگ‌های مختلف به زیارت امامشان می‌روند و حتی«گلین» یکی از کاراکترهای نمایش با بازی باورپذیر مهتاب نصیرپور آمده تا عزیز از دست رفته‌اش را به امام رضا (ع) بسپارد.

 

ارسال نظر