امریکایی‌ها، طرفدار دشمن ترامپ

۱۳۹۷/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۱۹۵
امریکایی‌ها، طرفدار دشمن ترامپ

گروه گوناگون| پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، احتمال دخالت روسیه در انتخابات امریکا، بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی دولت بود. هرچند که دونالد ترامپ، به‌طور کامل هرگونه ارتباطی میان تیم انتخاباتی خود با روسیه را تکذیب می‌کند، اما پرونده راشاگیت، هر روز با اتهام جدیدی علیه آنها روبرو می‌شود.

طبق گزارش‌هایی که پیش از این منتشر شده، سازمان‌های اطلاعاتی امریکا به‌دنبال کشف اطلاعات محرمانه از دولت استرالیا، تحقیقاتی در مورد ارتباط میان ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه در انتخابات 2016 امریکا آغاز کرد. آنطور که گفته شده، پس از اخراج جیمز کومی، رییس اداره تحقیقات فدرال امریکا این پرونده را وارد چالش جدی‌تری کرد. براساس گزارش‌های منتشر شده، علت اخراج رییس اف‌‌بی‌‌آی، خودداری او از انجام درخواست ترامپ بوده است؛ ترامپ و وزیر دادگستری‌اش از جیمز کومی خواسته بودند پیش از رفتن به جلسه کنگره کلیات آنچه می‌خواهد در آنجا بگوید در اختیار آنها قرار دهد. همچنین، یک‌روز پس از ورود ماموران اف‌بی‌آی به دفتر کار مایکل کوهن، وکیل شخصی ترامپ، کاخ سفید تهدید کرد که رییس‌جمهوری امریکا این قدرت را دارد که حتی رابرت مولر، دادستان ویژه پرونده راشا گیت را برکنار کند؛ اقدامی که به گفته بسیاری از تحلیل‌گران، نوعی خودکشی برای ترامپ به‌شمار می‌رود.

همانطور که در بسیاری از گزارش‌ها منتشر شده، ترامپ و برخی از کابینه او، تلاش‌های بسیاری برای کارشکنی در روند پرونده راشاگیت صورت داده و می‌خواهند مولر و تیمش را در افکار عمومی امریکا، تخریب کنند. با این‌حال، نتایج نظرسنجی‌ها از مردم امریکا، نشان می‌دهد که تلاش‌های ترامپ برای نامعتبر کردن پرونده تحقیق در مورد دخالت روسیه در انتخابات 2016، بی‌نتیجه مانده است، چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر مردم امریکا مسوول تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات کشورشان را بیش از رییس‌جمهوری خود قبول دارند.

آنطور که گفته شده، ترامپ در توییتی اعلام کرده بود که تحقیقات رابرت مولر درباره این مداخله روسیه هرگز نباید از همان ابتدا به جریان می‌افتاد. طبق گزارش‌های منتشر شده، بیش از یک‌سال از تحقیقات مولر می‌گذرد و ترامپ در حالی اعلام کرده که تحقیقات مولر از ابتدا باید متوقف می‌شد، که در آغاز فعالیت تیم مولر، تقریبا سه‌چهارم امریکایی‌ها بر این باور بودند که تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات 2016 باید ادامه یابد.

طبق نتایج نظرسنجی‌، در ماه می‌2017، حدود 73 درصد از امریکایی‌ها بر این باور بودند که مولر باید بدون وقفه به تحقیقات خود درباره احتمال دخالت روسیه در انتخابات 2016 امریکا ادامه دهد. در آن زمان، تنها 24 درصد از مردم امریکا با نظر ترامپ- مبنی بر اینکه مولر نباید تحقیقات دخالت روسیه را ادامه دهد- همسو بودند. از آنجا که بسیاری از امریکایی‌ها در انتظار نتیجه نهایی پرونده راشا گیت هستند، گذر زمان و طولانی شدن تحقیقات، باعث شده درصد افرادی که موافق ادامه تحقیقات مولر بودند، کاهش یابد. به‌نظر می‌رسد که مخالفت این افراد با توقف تحقیقات مولر، به معنای اعلام نتیجه هر چه سریع‌تر باشد. آنطور که در نتایج نظرسنجی گفته شده، در جولای 2017، حدود 62 درصد از امریکایی‌ها موافق ادامه تحقیقات مولر و تیم همراهش بودند که این افراد در مارس 2018، به 60 درصد رسید. در این ماه، حدود 37 درصد از امریکایی‌ها بر این باور بودند که تحقیقات مولر باید پایان یابد. به نظر می‌رسد با دستیابی تیم مولر به اطلاعات قابل‌توجه از اتهام دخالت روسیه در انتخابات 2016 امریکا، مردم این کشور بر این باورند که این اطلاعات به دست‌ آمده برای اعلام نتیجه نهایی از سوی مولر کافی باشد. بر این اساس، در آوریل 2018، حدود 43 درصد از امریکایی‌ها بر این باور بودند که تحقیقات مولر در خصوص راشا گیت، باید پایان یابد که شمار این افراد در ژوئن 2018، حدود 45 درصد اعلام شد. با این‌حال، همچنان بیش از نیمی از امریکایی‌ها، اعلام کرده‌اند که تحقیقات رابرت مولر درباره احتمال ارتباط اعضای کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ با مقامات روس عادلانه است و باید بدون وقفه ادامه یابد. همچنین، با وجود حملات دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان در چند هفته گذشته به سازمان اف‌بی‌آی درباره کنترل روند تحقیقات روسیه و سرور ایمیل‌های شخصی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات امریکا، به نظر می‌رسد که بیشتر امریکایی‌ها همچنان نظر مثبتی درباره این تحقیقات و سازمان اف‌بی‌آی دارند.

 

ارسال نظر