امریکا علیه تجارت جهانی

۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۰۰:۱۹:۰۳
کد خبر: ۱۲۵۹۵۳
امریکا علیه تجارت جهانی

 اکونومیست:  

طرح آخرین جلد شماره این هفته‌نامه، به جنگ تجاری امریکا با اتحادیه اروپا و چین پرداخته است. طبق این گزارش نیز، دو روز پیش، مشاور اقتصادی کاخ سفید اعلام کرد سازمان تجارت جهانی شکست خورده است. همچنین، در هفته‌های گذشته گفته شد که نقش سازمان تجارت جهانی برای حل و فصل اختلافات تجاری، در خطر جدی قرار دارد و اقدام فوری اعضا برای حفظ آن را ایجاب می‌کند. امریکا که از قدرت تایید، تغییر یا معکوس کردن مقررات سازمان تجارت جهانی برخوردار است و از این طریق اغلب بر بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان و میلیاردها دلار تجارت تاثیر می‌گذارد، مانع انتصاب نامزدهای پیشنهادی در هیات استیناف شده است. روبرتو آزودو، مدیرکل سازمان تجارت جهانی هشدار داده است که اقدام امریکا ممکن است نقش این نهاد به عنوان مجمع حل اختلافات را از بین برده و به انتقام‌جویی‌های تجاری منجر شود.

 وال‌استریت ژورنال:

در صفحه اول این روزنامه، گزارشی از خروج ساکنان شهرک فوعه و کفریا در سوریه خبر داد. طبق این گزارش، فرایند تخلیه شهرک‌های «فوعه و کفریا» در استان ادلب سوریه آغاز شد. به گزارش وال‌استریت ژورنال، اتوبوس‌ها به‌طور کامل از فوعه و کفریا واقع در شمال ادلب خارج شده و بر این اساس همه ساکنان این دو شهرک خارج شدند و دیگر کسی از ساکنان در آن باقی نمانده است. این توافق خروج، پس از تهدید گروه تروریستی «هیئة تحریر الشام» مبنی بر آغاز عملیات نظامی علیه ساکنان فوعه و کفریا حاصل شده است. بر اساس این توافق همه افراد حاضر در فوعه و کفریا خارج می‌شوند و در مقابل هزار و 500 نفر از تروریست‌هایی که در زندان‌های سوریه حضور دارند، نیز آزاد خواهند شد.

 نیویورک تایمز:

نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی پس از تصویب قانون کشور یهود با یکدیگر درگیر شدند. طبق گزارش صفحه اول این روزنامه، تحرکات صهیونیست‌ها برای تحکیم اشغالگری خود با تصویب قانون جدید ادامه یافت و طبق قانون جدید در پارلمان رژیم اشغالگر قدس، فلسطین اشغالی به عنوان کشور قوم یهود معرفی می‌شود یعنی کشوری که مختص یهودیان است. طبق این گزارش، تصویب (به اصطلاح) قانون کشور یهودیان، زبان عربی را به عنوان زبان رسمی عرب زبان‌های ساکن فلسطین اشغالی ابطال می‌کند، مانع اقامت غیر یهودیان در شهرک‌های اسراییلی می‌شود و این قانون، تبعیض و نژاد پرستی بر ضد فلسطینی‌ها را که صاحبان اصلی سرزمین فلسطین هستند، تثبیت می‌کند. این قانون جنجالی که با 62 رای مثبت و 57 رای منفی تصویب شد منجر به بحث و جدل نمایندگان عرب کنست با سایر نمایندگان شد. نمایندگان عرب پس از پایان رای‌گیری برگه‌های رای را پاره کردند. عرب‌های اسراییلی می‌گویند تصویب قانون کشور یهود حق اقلیت‌ها را نادیده می‌گیرد.

 

 

ارسال نظر