روزهای داغ امریکایی

۱۳۹۷/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۶۹۵
روزهای داغ امریکایی

الهه باقری|

این روزها گزارش‌های بسیاری که حاکی از افزایش تلفات ناشی از گرم ‌شدن هوا در سراسر جهان است در رسانه‌ها پخش می‌شود. اخباری که به نظر بسیاری افراد عجیب بوده و در سال‌های قبل کمتر به گوش ‌رسیده است. بر این اساس می‌توان گفت که معضل گرمایش کره زمین به بحثی جدی در میان کشورها تبدیل شده است. پیش از این نیز بحران‌های متعدد محیط زیست به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه کشورها تبدیل شده بود اما در سال‌های اخیر به ‌نظر می‌رسد، زمین به سمت افزایش گرم شدن در حرکت است. در این میان بسیاری از تحلیلگران، آب شدن یخ‌های قطبی و گرم شدن زمین را مربوط به فعالیت‌های مخرب بشر و افزایش گازهای گلخانه‌یی همچنین رشد آلودگی هوا می‌دانند. از طرفی بسیاری افراد نیز بر این باورند که گرم شدن کره زمین، یک فرایند طبیعی بوده که از حدود 500 میلیون سال پیش آغاز و غیرقابل اجتناب است. این افراد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا نیز در میان این تفکر قرار دارد، تمایلی برای کنترل آلاینده‌ها و کاهش گازهای گلخانه‌یی ندارند. همانطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده در سال‌های اخیر امریکا، چین و هند 3کشور اصلی در آلودگی هوا معرفی شده‌اند. پس از توافقنامه اقلیمی پاریس که در راستای مقابله با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین تدوین شده بود، بسیاری از کشورها برنامه‌هایی برای کاهش گازهای گلخانه‌یی ارائه کردند. در این میان دونالد ترامپ یکی از بزرگ‌ترین مخالفان این نشست بوده و از توافقنامه اقلیمی پاریس خارج شد. این درحالی است که شمار تلفات ناشی از گرما و آلودگی هوا در ایالت‌های امریکا بسیار بالاتر از سایر کشورهاست. براساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده در اوایل ماه جولای موج گرمای شدیدی که از کانادا و شرق امریکا گذشت و به کالیفرنیا رسید علاوه بر ایجاد 60 آتش‌سوزی گسترده، قطع برق را نیز در این ایالت به‌ دنبال داشت. همزمان با نفوذ این جریان هوای گرم به بخش‌هایی از امریکا هزاران مشترک در لس آنجلس با قطعی برق مواجه هستند.

همانطور که گفته شد، پیش از این خبرهایی در مورد گرم ‌شدن بی‌رویه دمای هوا، چندان به گوش نمی‌خورد اما با افزایش جمعیت به بیش از یک ‌میلیون نفر در هر شهر، دمای هوا نیز در مقایسه با دیگر شهرها با جمعیتی کمتر نیز بالا می‌رود. این موضوع مصرف انرژی را نیز افزایش می‌دهد که همین رشد مصرف انرژی نیز منجر به ایجاد گرمای بیشتر می‌شود. طبق تازه‌ترین آمارهای به دست آمده در سال‌های اخیر میامی که بزرگ‌ترین شهر بندری امریکا به‌ شمار می‌رود، بیشترین روزهای گرم را سپری کرد. طبق آمار این گرما به 24روز در سال 2000 رسید که در آن دمای هوا از مرز 405درجه فارنهایت(40درجه سانتیگراد) گذشته و به مرز هشدار رسیده بود. با توجه به دلایلی که برای گرم شدن هوا ذکر شده، پیش‌بینی می‌شود که این گرمای

هشدار دهنده در سال 2030 به 126روز برسد و در سال 2050 نیز میامی شاهد 151روز گرمای کشنده باشد. در شهر شیکاگو تقریبا حدود 4روز خطرناک در سال 2000 ثبت شد که دمای هوا از مرز 105درجه فارنهایت گذشته و به مرز هشدار رسیده بود. پیش‌بینی می‌شود این گرمای هشداردهنده در سال 2030 به 20روز و در سال 2050 نیز به 32روز برسد.

هیوستون نیز با 48روز گرما در سال 2000 به عنوان دومین شهر گرم امریکا معرفی شده است. طبق آمار منتشر شده این شهر نیز در سال‌های آینده گرمای خطرناک‌تری را تجربه‌ می‌کند. آن طور که گفته شده، پیش‌بینی می‌شود که در سال 2030 شمار روزهای گرمی که در مرز هشدار قرار دارند به 110روز و در سال 2050 به 126روز خواهد رسید.

همانطور که در اوایل ماه جولای در گزارش‌ها به چشم می‌خورد، گرما در مناطق غربی امریکا و واشنگتن موجب اعلام وضعیت فوق‌العاده شد. همچنین گفته شده که گرمای بی‌سابقه در این مناطق منجر به آتش‌سوزی وسیع شده و ساکنان بسیاری از مناطق به ویژه در منطقه «ناپا ولی» و جنوب کالیفرنیا نزدیک سن دیه‌گو تخلیه اجباری شدند. براساس آمار منتشر شده نیز این شهر در سال 2000 حدود 10روز با دمای بالاتر از 105درجه فارنهایت را تجربه کرد. آن طور که پیش‌بینی می‌شود در سال 2030 نیز شمار این روزها که گرمای هوا در مرز هشدار قرار می‌گیرد در سال 2030 به 31روز و در سال 2050 به 49روز خواهد رسید.

در لس‌آنجلس نیز حدود 16روز، دمای هوا از 105درجه فارنهایت گذشته و به مرز هشدار رسید. آنطور که پیش‌بینی می‌شود در سال 2030 تعداد این روزهای گرم به 21روز و در سال 2050 به 29روز خواهد رسید. طبق بسیاری از گزارش‌ها نیز لس‌آنجلس نخستین شهر دنیاست که سعی در خنک کردن خیابان‌های این شهر دارد و این بخشی از یک تعهد بزرگ‌تر برای کاهش کلی دما بین 1 تا 2درجه سانتیگراد در 20سال آینده است. نیویورک نیز حدود 5 روز با گرمایی بالاتر از 105درجه فارنهایت را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود در سال 2030 این روزهای گرم به 17و در 32سال آینده نیز به 28روز برسد.

 

ارسال نظر