محبوبیت از دست‌رفته محافظه‌کاران

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۳۶
محبوبیت از دست‌رفته محافظه‌کاران

گروه گوناگون   

پس از مذاکرات برگزیت، میزان محبوبیت ترزا می ‌در میان مردم رفته‌رفته کاهش یافت. آن‌طور که در تازه‌ترین گزارش‌ها گفته شده، براساس نظرسنجی صورت گرفته، میزان محبوبیت ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا در 6 ماهه دوم سال 2017، در حالی کاهش داشته که میزان عصبانیت از وی دو برابر شده است. آن‌طور که در بسیاری از تحلیل‌ها نیز گفته شده، با پررنگ‌ شدن احتمال برکناری ترزا می ‌از مقام خود، بوریس جانسون قوی‌ترین گزینه برای جانشینی او به‌شمار می‌رود. این در حالی است که دونالد ترامپ نیز، در سفر سیزدهم جولای به لندن و دیدار با ترزا می، از وزیر مستعفی این کشور حمایت و او را به‌عنوان نخست‌وزیری شایسته برای بریتانیا معرفی کرده است. طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده بوریس جانسون در سال 2017 نیز، تلاش‌هایی برای جایگزینی «ترزا می» صورت داده بود.

انتخابات ناموفق زودهنگام پارلمانی با کاهش شدید قدرت «ترزا می» و گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال تلاش قانون‌گذاران حزب محافظه‌کار برای جایگزینی او همراه بود و اکنون نیز به نظر می‌رسید در اواسط سال 2017، جانسون کمپینی سازمان ‌یافته را برای جانشینی نخست‌وزیر آغاز کرده است. هر چند هر دو از اعضای محافظه‌کار به‌شمار می‌روند، اختلافات بسیاری میان آنها وجود دارد. پیش از این، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرده بود اگر بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور سبب تضعیف برنامه‌های برگزیت شود، او را اخراج خواهد کرد. همچنین جانسون در بسیاری موارد، عملکرد ترزا می ‌را در پیشبرد برگزیت نقد و طرح‌های جایگزین را در جهت تعیین اهداف محافظه‌کاران ارائه کرده بود.

آن‌طور که گفته شده، وزیر خارجه بریتانیا در اعتراض به طرح «ترزا می»، برای ادامه ارتباط با اتحادیه اروپا پس از برگزیت استعفا کرد. به‌دنبال این اقدام، «دیوید دیویس» وزیر برگزیت انگلیس، از سمت خود کناره‌گیری کرد. همان‌طور که گفته شده، بوریس جانسون اکنون حمایت دونالد ترامپ را نیز به دست آورده است. با این‌حال، براساس تازه‌ترین بررسی‌های موسسه YouGov، میزان محبوبیت بوریس جانسون و ترزا می در میان شهروندان این کشور یکسان بوده و حتی، در میان محافظه‌کاران نیز، اعتبار این دو سیاستمدار کاهش یافته است.

طبق نتایج این نظرسنجی، میزان محبوبیت ترزا می ‌در میان سایر شهروندانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، به کمتر از 30درصد رسیده است. درواقع آن‌طور که در این نظرسنجی دیده می‌شود، حدود 62درصد از اعتماد و محبوبیت خود را در میان شهروندان بریتانیا از دست داده است. طبق پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان، در سال 2018‌ ممکن است مساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، منجر به افزایش بی‌اعتمادی‌ها به «ترزا می» شود. براساس نتایج به‌دست آمده، کمترین میزان محبوبیت می ‌در نوامبر ۲۰۱۷ است؛ زمانی‌که او وارد مذاکرات برگزیت شد. این در حالی است که برخلاف تلاش‌های بوریس جانسون و حمایت ترامپ از وزیر مستعفی بریتانیا، او نیز در میان شهروندان، از حمایت قابل‌توجهی برخوردار نیست. طبق نتایج نظرسنجی‌های به دست آمده، در میان افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌ بودند، بوریس جانسون تنها در میان 29درصد از بریتانیایی‌ها محبوبیت دارد. آن‌طور که گفته شده، حدود 60درصد از آنها بر این باورند که بوریس جانسون اعتبار و محبوبیت خود را از دست داده است. همان‌طور که گفته شد این کاهش محبوبیت به ترزا می و بوریس جانسون، حتی در میان محافظه‌کاران نیز دیده می‌شود. آن‌طور که پیش از این گفته شده بود، آشوب ناشی از اختلاف‌نظرهای درون‌حزبی میان اعضای حزب محافظه‌کارهای بریتانیا و کناره‌گیری دو وزیر کابینه، موقعیت نخست‌وزیر این کشور را به خطر انداخته و منجر به برکناری او شود. طبق نتایج نظرسنجی YouGov در سال 2017، ترزا می‌‌ در میان حدود 50درصد از محافظه‌کاران محبوبیت داشت. براساس آمار منتشر شده، حدود 44درصد از محافظه‌کاران به نخست‌وزیر بریتانیا بی‌اعتماد بودند که این بی‌اعتمادی و کاهش محبوبیت در مقابل بوریس جانسون نیز 44درصد بود. این در حالی است که همان‌طور که اشاره شد، بوریس جانسون تلاش‌های بسیاری برای انجام اهداف محافظه‌کاران و به دست آوردن رای آنها انجام داده بود. با این‌حال، میزان محبوبیت بوریس جانسون در مقایسه با ترزا می تنها یک‌درصد بیشتر بوده است.

 

ارسال نظر