کشف شواهدی از دوره سلوکی و اشکانی در خرم‌آباد

۱۳۹۷/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۵:۲۲
کد خبر: ۱۲۵۳۸۲
کشف شواهدی از دوره سلوکی و اشکانی در خرم‌آباد

 

سرپرست هیات گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه سرقلاع شجاع‌آباد خرم‌آباد در استان لرستان گفت: با توجه به شواهد موجود استقرارهای این اثر به دوره سلوکی و اشکانی تعلق دارند.

نسترن مرادی گفت: در قرون اولیه تا میانه اسلامی نیز استقرارهای ضعیفی بر روی این محوطه شکل گرفته است.  این باستان‌شناس همچنین به شکل‌گیری محوطه شجاع‌آباد روی تپه‌یی صخره‌یی - شنی اشاره کرد و گفت: بقایای معماری در بلندترین ارتفاع آن در بخش‌های شمالی، غربی و جنوبی مشهود است. این باستان‌شناس همچنین از پراکندگی سایر مواد فرهنگی همچون قطعات سفالی گوناگون، قطعات شیشه‌یی و بقایای استخوانی در سطح محوطه خبر داد.

او با اشاره به آغاز گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این محوطه با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: پس از حفر 18 گمانه در جهت‌های مختلف خارج از عرصه قابل رویت، حدود عرصه و حریم تشخیص داده شد. مرادی افزود: بعد از اتمام گمانه‌زنی با استفاده از دوربین توتال استیشن محدوده عرصه، حریم و پیرامون آن نقشه‌برداری و پس از آن، مرحله پر کردن گمانه‌ها نیز انجام شد. او گفت: تعداد 4 گمانه دارای بستر برجای فرهنگی و در محدوده عرصه و همچنین تعداد 3گمانه فاقد شواهد فرهنگی و در محدوده خارج از عرصه قرار دارند. به گفته وی حدود عرصه بر اساس گمانه‌های دارای بستر برجا و حدود حریم نیز بر اساس گمانه‌های فاقد شواهد فرهنگی و با در نظر گرفتن عوارض پیرامون تشخیص داده شد.

 

 

ارسال نظر