تصرف تهران به دست مشروطه‌خواهان و سلطنت احمدشاه

۱۳۹۷/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۴:۱۳
کد خبر: ۱۲۵۳۰۳
تصرف تهران به دست مشروطه‌خواهان و سلطنت احمدشاه

بیستم تیر 1288، آزادی‌خواهان و مشروطه‌طلبان برای تصرف تهران به این شهر حمله کردند و محمدعلی شاه که خود را در برابر آزادی‌خواهان و مشروطه‌طلبان ناتوان می‌دید به سفارت روس پناهنده شد. در همان روز با حضور فاتحان و نمایندگان مجلس جلسه‌یی فوق‌العاده در بهارستان برگزار شد و پس از خلع محمدعلی شاه از سلطنت، احمد میرزا ولیعهد را در 12 سالگی به تخت سلطنت نشاندند.

سلطان احمدشاه قاجار آخرین پادشاه قاجار و تنها ‌شاه ایران است که در عمل براساس اصول مشروطیت سلطنت کرد. احمد‌شاه سال 1275 خورشیدی در تبریز متولد شد.

دوره پادشاهی احمدشاه قاجار در ایران یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های تاریخ و در عین حال پر هرج و مرج و بی‌بند و بارترین دوره تاریخ قاجار است.

در این دوره به‌دلیل کم سن بودن شاه و اوضاع آشفته و نابسامان پس از سلطنت مستبد محمدشاه شرایط اجتماعی و سیاسی ناهمگونی بر جامعه حاکم شد.

دودستگی بین سران و نمایندگان مجلس، آشفتگی سیاسی و ترورهای مخفی، خالی بودن خزانه مملکت و بحران مالی از عمده‌ترین مشکلات دوره اول سلطنت احمدشاه قاجار بود.

این دوره از لحاظ بحران‌های بین‌المللی نیز قابل تامل است. وقوع جنگ جهانی اول، وقوع انقلاب اکتبر روسیه عملا در تحولات و آشوب‌های داخل ایران بی‌تاثیر نبود. آنچه در این دوره قابل ملاحظه است نفوذ گسترده روس و انگلیس، در ایران است به واقع کشور ایران عملا پس از قرارداد 1907 میلادی تحت نظر روسیه و انگلیس اداره می‌شد. گرچه حکومت پارلمانی (مجلس شورای ملی) وجود داشت، اما وابستگی عده بسیاری از نمایندگان به روسیه و انگلیس و بی‌اراده بودن شخص شاه مانع از انجام کاری توسط نمایندگان مستقل مجلس می‌شد. احمدشاه که در روندی طبق اصول مشروطه به سلطنت رسیده و در دوران حکومت هم سعی کرد به مشروطه پایبند باشد، باتوجه به اشغال کشور در دوره او و بحران‌های اقتصادی و بین‌المللی و نا امن شدن کشور در این دوره، با کودتای رضاخان ناچار به پذیرش وزارت جنگ و سپس نخست‌وزیری رضاخان شد. او سپس ناچار به پذیرش سلطنت حکومت پهلوی و تبعید از ایران شد.

 

ارسال نظر