بی‌مهری به احیای دولتخانه صفوی

۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۳:۱۰
کد خبر: ۱۲۵۲۱۹
بی‌مهری به احیای دولتخانه صفوی

طرح احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی قزوین پس از گذشت سال‌ها همچنان به دلیل اختلاف نظر مسوولان دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر وارد مرحله اجرایی نشده و سرنوشت نامشخصی دارد.

دولتخانه صفوی مقر پادشاهی شاه طهماسب صفوی، یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین مجموعه‌های تاریخی قزوین و از یادگاران پایتختی این شهر در قرن نهم هجری قمری به شمار می‌رود.

سردر عالی‌قاپو و کاخ چهلستون تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ‌های شاه طهماسب که امروزه به موزه خوشنویسی تبدیل شده است ازجمله بناهای تاریخی ارزشمند باقی مانده در این مجموعه هستند که به همراه باغی معروف به باغ صفوی در مرکز شهر قزوین قرار دارند که بعدها برای ساخت چهلستون و عالی‌قاپوی اصفهان از آنها الگو گرفته شد.

این مجموعه تاریخی همچنین در کنار خود مدرسه امید نخستین مدرسه مدرن قزوین و گراند هتل از نخستین هتل‌های مدرن ایران از آثار پهلوی اول همچنین بقعه چهارانبیا(مدفن 4تن از پیامبران الهی) را نیز در کنار خود دارد و جنب خیابان شهدا(سپه) نخستین خیابان احداث شده در ایران قرار گرفته است. با هدف ساماندهی بناهای تاریخی و رونق گردشگری در قزوین از سال‌ها قبل مقرر شده بود تا پس از تخلیه دبیرستان پاسداران و مجموعه ورزشی تختی که در محدوده دولتخانه صفوی قرار دارند، کار اجرای طرح احیا و ساماندهی این مجموعه آغاز شود اما به دلیل واگذار نشدن این مکان‌ها توسط ادارات آموزش و پرورش و ورزش و جوانان به جز بخش‌هایی محدود هنوز این اتفاق محقق نشده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین درخصوص آخرین وضعیت ساماندهی دولتخانه صفوی به ایرنا گفت: این طرح قرار بود با تملک زمین‌های اطراف و پیرامون این مجموعه که در اختیار دستگاه‌های دولتی همچون آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و مخابرات و پست بود، انجام شود.

 

ارسال نظر