سلطان بتن جهان

۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۲۱۷
سلطان بتن جهان

گروه گوناگون|

 در سال‌های گذشته با شکوفایی اقتصاد چین، طرح‌های توسعه در این کشور رشد قابل‌ توجهی داشت. آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، دغدغه اصلی چین در این سال‌ها، ساخت خانه برای اقشار کم‌درآمد، اجرای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی مانند فرودگاه پکن، راه آهن، شبکه بزرگراهی و ساخت نیروگاه‌های هسته‌یی و برق‌آبی و توسعه انواع صنایع و زیرساخت‌های مورد نیاز بوده است. این موارد نیز به مواد اولیه به ‌‌ویژه سیمان نیازمند هستند. بر این اساس چین از سال 2010 به ‌‌بعد یکی از بزرگ‌ترین تولید و مصرف‌کنندگان سیمان در جهان بوده و امریکا و هند با اختلاف قابل‌ توجهی تنها رقیبان این کشور در تولید و مصرف سیمان به‌ شمار می‌روند. هر چند که قرن بیستم دوران توسعه امریکا نیز بوده و در این قرن تقریبا بسیاری از جاده، سد و پل‌ها، شبکه ارتباطی بین ایالات همچنین بزرگ‌ترین آسمانخراش‌ها در این کشور ساخته شد. به‌ علاوه این کشور از نظر مساحت جغرافیایی‌ به چین نزدیک بوده و به ‌ترتیب سومین و چهارمین کشورهای بزرگ جهان هستند. با این ‌حال طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از بنیاد بیل گیتس، مصرف سیمان چین در سال‌های 2011تا 2013 بیشتر از مجموع مصرف سیمان امریکا در تمام قرن بیستم بوده است. این درحالی است که تولید سیمان در چین در سال 2017 از مجموع تولید سیمان جهانی نیز بالاتر بوده است. آن طور که گفته شده تنها در ساخت سد سه‌دره در چین به تنهایی 16میلیون تن سیمان مصرف شده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، چین به ‌تنهایی حدود 60 درصد از سیمان جهان را تولید و مصرف می‌کند. آن طور که در آمار بنیاد بیل‌ گیتس گفته شده در سال گذشته میلادی میزان تولید سیمان در چین حدود 2هزار و 400میلیارد تن بوده که این رقم بیش از 600 میلیارد تن از میزان تولید جهان(جز چین) بوده است. طبق آمار مجموع تولید سیمان در کشورهای جهان جز چین حدود یک میلیارد و 729میلیون تن در سال 2017 بود. از این میزان تولید سیمان در جهان سهم هند که بزرگ‌ترین رقیب چین در این زمینه به ‌شمار می‌رود حدود 270میلیارد تن و در امریکا تنها حدود 86 میلیارد و 300میلیون تن بوده است.

آن طور که گفته شده در سال‌های اخیر، جهان شاهد تغییر در نوع مواد ساختمانی بوده است. در سال 1950 تولید فولاد و سیمان در جهان تقریبا برابر بوده اما تا سال 2010 درحالی که تولید فولاد تقریبا 8 برابر شده، تولید سیمان 25برابر شده است. ضمن اینکه در چین به علت کمبود الوار، استفاده از چوب در بخش ساختمان کمتر است. همچنین عامل موثر دیگر این است که صنعت سیمان چین بزرگ‌تر از چیزی است که باید باشد. بسیاری از صنایع سیمان چین دولتی هستند و از حمایت‌های دولتی و نیز سرمایه ارزان برخوردار هستند.

هر چند که طبق گزارش‌های منتشر شده، چین بزرگ‌ترین تولید و مصرف‌کننده سیمان در جهان به ‌شمار می‌رود اما از طرفی باید آلودگی‌های محیط‌زیست را نیز در نظر گرفت. علاوه بر چین، هند و امریکا، نام کشورهای دیگری نیز در میان تولیدکنندگان بزرگ سیمان در جهان قرار دارد. طبق گزارش بنیاد بیل گیتس، سهم تولید جهانی سیمان در ویتنام و ترکیه بیش از 75میلیون تن، در اندونزی و عربستان سعودی بین 63 تا 66 میلیون تن و در کره جنوبی، مصر، روسیه، ایران، ‌برزیل و ژاپن نیز بین 53 تا 59 میلیون تن اعلام شده است.

آن طور که گفته شده، این صنعت بزرگ سیمان آسیب‌های فراوانی را هم به محیط زیست وارد کرده است. روی دیگر صنعت سیمان چین، هدر رفتن منابع در اقتصادی دستوری و آلودگی محیط زیست است که می‌تواند در آینده مسائل جدیدی را پیش بیاورد. به گفته دانشمندان، صنعت سیمان 5 درصد تولید دی اکسید کربن جهان را به خود اختصاص داده و چین نیمی از صنعت سیمان جهان را در اختیار دارد.

 

ارسال نظر