سپهری باز هم رکورد زد

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۶۰
سپهری باز هم رکورد زد

نهمین حراج تهران با ارائه آثار کلاسیک و مدرن ایران عصر روز جمعه برگزار شد. در این حراجی همین‌طور که طراحی شده بود، گران‌ترین قیمت‌ پیشنهادی به یکی از دو تابلوی ارائه شده از سهراب سپهری اختصاص یافت که به قیمت بیش از ۵ میلیارد تومان به فروش رفت. این رویداد هنری، عصر هشتم تیر ماه در هتل پارسیان آزادی تهران با اجرای حسین پاکدل برگزار شد.

پیش از آغاز این حراج، اعلام شد که دو اثر از علی‌اکبر صادقی و بهجت صدر از دور فروش خارج شده است. در حالی که کاتالوگ حراج یک ماه پیش نهایی شده بود، افزایش قیمت دلار سبب شد صاحبان دو اثر یادشده خواهان تصحیح قیمت شوند که میسر نبود. نخستین چکش این حراج برای تابلویی از پرویز کلانتری فرود آمد. این اثر بین ۲۵۰ تا ۳۵۰‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود که به قیمت ۳۰۰‌میلیون فروخته شد.

سپس تابلوی رنگ روغن روی بوم ناصر اویسی با نام «اسب‌ها» به قیمت ۱۴۰‌میلیون تومان خریداری شد. تابلوی ترکیب مواد روی بوم جعفر روح‌بخش نیز که در سال ۱۳۶۴ خلق شده است، به زیر کمینه قیمت پیشنهادی خود و با ۱۳۰‌میلیون فروخته شد.

در ادامه تابلوی رنگ‌روغن روی بوم سیراک ملکونیان که بین ۳۰۰ تا ۴۰۰‌میلیون تومان قیمت‌ پیشنهادی آن بود، ۵۵۰‌میلیون خریداری شد. اثری مینی‌مال از فرشید ملکی که با حکاکی لینولئوم روی فیبر خلق شده بود ۱۱۰‌میلیون تومان چکش خورد. تابلوی «دیوار ۴» غلامحسین نامی که ۲۰۰‌میلیون تومان بیشینه قیمت پیشنهادی آن بود ۲۵۰‌میلیون خریداری شد.

تابلوی رنگ‌روغن و شن روی بوم محسن وزیری‌مقدم که ساخت آن به سال ۱۳۴۱ برمی‌گردد ۲۲۰‌میلیون فروخته شد. تابلوی ترکیب مواد روی بوم مسعود عربشاهی به بالای بیشینه قیمت پیشنهادیش ۳۶۰‌میلیون‌تومان چکش خورد. اثری از لیلی متین‌دفتری که ۱۵۰ تا ۲۰۰‌میلیون قیمت پیشنهادی آن بود، ۲۴۰‌میلیون فروخته شد. اثر رنگ روغن روی بوم از ابوالقاسم سعیدی ۳۲۰‌میلیون، اثر رنگ روغن روی بوم منوچهر نیازی که ۶۰ تا ۸۰‌میلیون قیمت‌گذاری شده بود، ۱۰۰‌میلیون خریداری شدند.

تابلویی از فریده لاشایی با تکنیک رنگ روغن روی بوم متعلق به سال ۱۳۶۹ که ۴۰۰ تا ۶۰۰‌میلیون تومان قیمت داشت، ۷۵۰‌میلیون تومان چکش خورد و عکس «گاو گریان» عباس کیارستمی که ۲۰۰‌میلیون بیشینه قیمت پیشنهادی آن بود ۲۲۰‌میلیون تومان خریداری شد.

در ادامه تابلوی «شاخ سرخ» علیرضا اسپهبد ۱۴۰‌میلیون، تابلویی از پروانه اعتمادی متعلق به سال ۱۳۵۵ با بیشینه قیمت پیشنهادی خود یعنی ۳۰۰‌میلیون تومان خریداری شد. تابلویی از منوچهر یکتایی که در سال ۲۰۱۶ در حراج وینزور انگلیس ارائه شده بود، ۴۸۰‌میلیون، اثری دیگر از مسعود عربشاهی با تکنیک رنگ‌روغن و رنگ متالیک روی بوم ۴۰۰‌میلیون تومان خریداری شدند.

تابلویی از سونیا بالانسانیان بالای بیشنیه قیمت پیشنهادیش ۱۴۰‌میلیون، اثری با تکنیک آیینه‌کاری و نقاشی پشت‌شیشه روی گچ از منیر فرمانفرماییان که ۳۰۰ تا ۴۰۰‌میلیون قیمت پیشنهادی داشت ۵۲۰‌میلیون‌ تومان چکش خورد.

تابلویی با تکنیک اکریلیک روی بوم از عبدالرضا دریابیگی که ساخت آن به سال ۱۳۶۵ برمی‌گردد، ۱۸۰‌میلیون، تابلو «فال قهوه» سیاوش کسرایی به بیشینه قیمت پیشنهادی خود ۴۰‌میلیون، اثر نقاشیخط نصرالله افجه‌یی ۳۰۰‌میلیون خریداری شدند. اثر «ه هوز، هانسدل» حسین زنده‌رودی که بین یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تا ۲میلیارد دلار قیمت پیشنهادی آن بود و در سال ۱۳۶۱ خلق شده است، ۲ میلیارد و ۳۰۰‌میلیون تومان فروخته شد.

یکی از دو مجسمه «هیچ» پرویز تناولی که در سال ۱۳۸۹ ساخته شده و نسخه هنرمند است، ۵۰‌میلیون بالای بیشینه قیمت خود و با ۴۵۰‌میلیون تومان چکش خورد. تابلویی از رضا مافی که در سال ۲۰۰۸ در حراج کریستیز دبی ارائه شده بود، یک‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون تومان خریداری شد. اثر دیگری از ناصر اویسی که ۸۰ تا ۱۲۰‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، ۸۵‌میلیون تومان فروخته شد.

سپس پرتره‌یی اثر مهدی ویشکایی ۲۵۰‌میلیون، مجسمه تک نسخه برنزی «پرنده» بهمن محصص که ۵۰۰ تا ۷۰۰‌میلیون قیمت پیشنهادی داشت، ۷۵۰‌میلیون خریداری شد. در ادامه ۱۴ اثر کلاسیک ایران به حراج گذاشته شد.

 

ارسال نظر