ارتش‌های روسیه، چین و کره‌شمالی دارای بیشترین سلاح گرم

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۵۶
ارتش‌های روسیه، چین و کره‌شمالی دارای بیشترین سلاح گرم

گروه گوناگون| آخرین ویرایش از بررسی‌ها درباره سلاح گرم نشان می‌دهد، بیشتر از یک میلیارد اسلحه گرم در جهان وجود دارد که 857میلیون قبضه از آنها در اختیار افراد غیرنظامی است. یعنی بیش از 85درصد از سلاح‌های گرم دستی جهان در دست افراد غیرنظامی قرار دارد.

این در حالی است که تنها 133میلیون سلاح گرم یعنی حدود 13درصد از کل سلاح‌های گرم دستی جهان در اختیار ارتش‌های رسمی جهان قرار دارد. از سوی دیگر 23میلیون سلاح دیگر نیز در دست سازمان‌های غیرقانونی و نیروهای نظامی خلاف قانون قرار دارد.

همه این اسلحه‌ها از سوی شرکت‌های بزرگ اسلحه‌سازی که بیشترشان در امریکا هستند، تامین می‌شود. اسلحه‌های گرمی که در اختیار سازمان‌های غیرقانونی قرار دارد، یکی از عوامل عمده درگیری و خشونت در جهان هستند.

اما بیشترین اسلحه گرم جهان در دو کشور روسیه و چین قرار دارند. به‌طوری که 43درصد از سلاح‌هایی که در اختیار ارتش‌های رسمی جهان است، در دست دو ارتش روسیه و چین قرار دارد.

ارتش روسیه به تنهایی 30میلیون سلاح گرم قابل حمل دارد و ارتش چین نیز 27 میلیون و 500هزار سلاح گرم جهان را به خود اختصاص داده است.

سلاح‌های گرم موجود در کشور کره‌شمالی نیز با 8 میلیون و 400هزار قبضه در اختیار نیروی مرکزی ارتش این کشور قرار دارد و کره‌شمالی را در رتبه سوم دارندگان سلاح جهان قرار داده است که به‌طور مخفی از سوی نیروهای مسلح این کشور نگهداری می‌شود.  در ایالات متحده تخمین زده شده که در سراسر ارتش شامل نیروی هوایی، نیروی دریایی و نیروی زمینی و نیروهای اف‌بی‌آی، کمی کمتر از 4.5 میلیون اسلحه در دست نیروها قرار دارد.

اما در رابطه با اسلحه‌هایی که در اختیار نیروهای غیرنظامی قرار دارد، باید گفت که بازار اسلحه امریکا که «بیش از اندازه مجاز است»، ۳۹۳میلیون سلاح را در اختیار امریکایی‌ها قرار داده است. شهروندان عادی امریکایی هر سال ۱۴میلیون اسلحه جدید خریداری می‌کنند. بر اساس یافته‌های این تحقیقات، امریکایی‌ها نزدیک به ۴۰درصد از کل اسلحه‌های موجود در جهان را در اختیار دارند. این در حالی است که تنها ۴ درصد از جمعیت جهان متعلق به امریکاست.

این آمار ۴۰ درصدی بیش از میزان سلاح‌هایی است که در ۲۵ کشور اول حاضر در فهرست دارندگان سلاح‌های گرم است. به‌طور میانگین هر ۱۰۰ امریکایی، ۱۲۱ سلاح در اختیار دارند. این در حالی است که در یمن، کشور دوم این رده‌بندی هر ۱۰۰نفر صاحب ۵۳ اسلحه هستند و در رده بعدی به ازای ۱۰۰شهروند در مونته‌نگرو و صربستان ۳۹اسلحه وجود دارد.

 

ارسال نظر