چالش‌های محیط‌بانان محیط‌زیست

۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۶۹۰
چالش‌های محیط‌بانان محیط‌زیست

گروه گوناگون|

در میان سه سال گذشته، سال 2016، مرگبارترین سال برای محیط‌بانان محیط‌زیست در سراسر جهان بود. طبق گزارش‌های منتشر شده، در این سال، رکورد تازه‌یی از آمار کشته ‌شدن محیط‌بانان و حامیان محیط‌زیست در سراسر جهان به ثبت رسید. طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، در حال حاضر، محیط‌زیست در سراسر جهان با تهدیدات جدی روبه‌روست. همچنین‌ افرادی هم که به‌‌دنبال حفاظت از آن هستند با خطرات بسیاری مواجه می‌شوند. از طرفی نیز گفته شده که مسائل محیط‌زیست، ابعادی فراملیتی پیدا کرده و جوامع جهانی را وادار به همکاری در امر محیط‌زیست و حفاظت از آن پیش‌ برده است؛ چراکه ایجاد بحران در هر نقطه از کره‌زمین، پیامدهایی برای دیگر مناطق به‌دنبال خواهد داشت.

آن‌طور که گفته شده، از آنجا که محل فعالیت اکثر محیط‌بانان، محدوده‌های کوهستانی یا جنگل‌های صعب‌العبور است، بسیاری از آنها، در حوادث طبیعی، مصدومیت و حمله حیوانات کشته می‌شوند. همچنین، برخی گزارش‌ها نیز از قتل محیط‌بانان محیط‌زیست در امریکای‌جنوبی خبر می‌دهد. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، حدود نیمی از محیط‌بانان محیط‌زیستی که به قتل می‌رسند، بومیان هستند. طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان نظارتی «شاهد جهانی»، در سال 2015، حدود 185 فعال محیط‌زیست در سراسر جهان کشته شدند که این تعداد بالاترین میزان از سال 2010 بود. طبق آمار اعلام شده، این رقم در مقایسه با سال 2014 افزایشی حدود 60درصد داشته است. آن‌طور که گفته شده، سازمان نظارتی «شاهد جهانی»، امریکای‌لاتین خطرناک‌ترین مناطق برای محیط‌بانان محیط‌زیست به‌شمار می‌رود. همچنین گفته شده بود که فعالان این حوزه در برزیل و فیلیپین با خطرناک‌ترین تهدیدات مواجه هستند به‌گونه‌یی که هر هفته 3 فعال محیط‌زیست در این کشورها به قتل می‌رسند. رقم تلفات محیط‌بانان محیط‌زیست در سال 2016‌ افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد و به 201 نفر رسید. در این سال نیز، مرگبارترین کشور برای محیط‌بانان محیط‌زیست برزیل بود و پس از آن کشورهای کلمبیا، فیلیپین، هند و هندوراس به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند.

آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، سال 2017‌ یکی از پرحاشیه‌ترین سال‌ها برای جنگل‌زدایی معرفی شد. همچنین در این سال، بسیاری گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض قرار گرفتند و با آب‌شدن یخ‌های قطب شمال، زیستگاه بسیاری از این گونه‌ها با خطر نابودی مواجه شد. این درحالی است که در این سال، آمارها حاکی از قتل حدود 197 فعال محیط‌زیست بودند. علاوه بر این، بررسی‌ها حاکی از آن است که در مقابل هر چهار مورد قتلِ محیط‌بانان محیط‌زیست که ثبت می‌شود، بسیاری از این موارد همچنان گزارش نمی‌شوند.

در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که محیط‌بانان محیط‌زیست در برخی کشورها در صورت ایجاد اختلال در منافع دولت‌ها یا شرکت‌ها با آدم‌ربایی و تهدید‌های دیگر مواجه شده‌اند. علاوه بر این، تعداد محیط‌بانان محیط‌زیست که در ارتباط با برنامه‌های انرژی آب، جان خود را از دست داده‌اند، افزایش داشته‌ است. همان‌طور که گفته شد، کشورهای امریکای‌جنوبی در میان مرگبارترین مناطق برای محیط‌بانان محیط‌زیست معرفی شده است. طبق آمارهای منتشر شده، از مجموع قربانیان حوزه محیط‌زیست در 3 سال گذشته، حدود 145 قتل مربوط به برزیل بود. این رقم در فیلیپین به 102 نفر رسید. بر این اساس، فیلیپین جایگاه دوم در فهرست مرگبارترین کشورها برای محیط‌بانان محیط‌زیست را به خود اختصاص داده و کلمبیا در رتبه سوم قرار گرفت. طبق گزارش‌های منتشر شده، از مجموع محیط‌بانان محیط‌زیست که در

3 سال اخیر کشته شده‌اند، حدود 102 نفر مربوط به کلمبیا بودند. این آمار درحالی اعلام شده که شواهد خبر از تخریب محیط‌زیست- از قبیل نابودی جنگل‌ها، آلودگی آب، هوا، خاک و مواد غذایی، گرم‌شدن هوا و...- می‌دهند. گفته می‌شود رشد سریع جمعیت، بهره‌گیری حداکثری از امکانات و مصرف بیش از حد انرژی را به ‌همراه داشته که این موضوع، اصلی‌ترین عامل تخریب محیط‌زیست است.

 

 

ارسال نظر