«در ستایش تئاتر» از تماشاگر رای‌گیری می‌کند

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۶۰۴
«در ستایش تئاتر» از تماشاگر رای‌گیری می‌کند

کارگردان «در ستایش تئاتر و تهران و تله‌کامیونیکیشن» این نمایش را یک اجرای مولتی مدیا و ترکیب تئاتر، واقعیت افزوده و اجرای مجازی آنلاین دانست که در آن با مخاطبان تعامل صورت می‌گیرد.

نیما دهقانی که نمایش «در ستایش تئاتر و تهران و تله‌کامیونیکیشن» را در تئاتر مستقل تهران روی صحنه دارد درباره تاثیری که تحصیل در امریکا روی شکل‌گیری این نمایش داشته است به مهر گفت: من در امریکا فوق لیسانس هنرهای زیبا با تمرکز بر دیجیتال آرت و پرفورمنس گرفته‌ام و به هر حال تحصیلاتم روی اجرای این نمایش بی‌تاثیر نبوده است چون من تمرکزم روی دیجیتال مدیا و تکنولوژی در تئاتر بوده و البته قبل از اینکه به امریکا بروم هم همین تجربیات را کسب می‌کردم اما در این نمایش چه از لحاظ نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری از خیلی از تکنیک‌های جدیدی که یاد گرفتم و تجربه کردم استفاده شده است و اینکه چطور می‌توانیم از تکنولوژی، برنامه‌نویسی، ویدیو و پلتفرم‌های مجازی در تئاتر استفاده کنیم.

او درباره ویژگی‌های این اجرا توضیح داد: این نمایش یک اجرای مولتی مدیا و ترکیب تئاتر، واقعیت افزوده و اجرای مجازی آنلاین است و کل کار در 3 بستر به صورت موازی انجام می‌شود؛ یکی بستر روی صحنه اتفاق می‌افتد که کاملا یک تئاتر مونولوگ با بازی علیرضا کی‌منش را شاهد هستیم و در واقع 3 مونولوگ در ستایس تئاتر، تهران و تله کامیونیکیشن با تکنیک‌های مختلف اجرا می‌شود. نکته مهم اجرا این است که یک اپلیکیشن برای آن نوشته شده است که تماشاگران می‌توانند از طریق آن و توسط موبایلشان اجرا را نگاه کنند و بخش زیادی از طراحی صحنه نمایش درون آن اپلیکیشن واقعیت افزوده اتفاق می‌افتد و مخاطبان از این طریق یک سری اشیا و افرادی که درون صحنه نیستند را به صورت مجازی مشاهده می‌کنند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از کار که نمایش را به شکل مشارکتی درمی‌آورد، سوال و جواب‌هایی است که در طول اجرا از تماشاگران می‌شود که این سوالات می‌تواند در جریان کار تاثیرگذار باشد که البته این تاثیرات فعلا محدود است. در این بخش با توجه به نظر تماشاگران رای‌گیری می‌شود که مثلا صحنه‌یی دوباره تکرار شود یا نه یا از پروجکشن استفاده کنند یا خیر به همین دلیل زمان نمایش با توجه به نظر تماشاگران شکل می‌گیرد که امکان دارد بین ۳۰تا ۱۸۰دقیقه به طول بینجامد.

 

ارسال نظر