سبقت چین از «سیلیکون‌ولی»

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۶۰۰
سبقت چین از «سیلیکون‌ولی»

گروه گوناگون    طبق تاز‌ه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، کارشناسان امریکایی ادعا کرده‌اند که سطح هشدار جامعه دفاعی این کشور در زمینه رشد چین به عنوان یک‌ ابرقدرت هوش مصنوعی افزایش یافته است. آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، هوش مصنوعی یکی از پدیده‌های جدید دنیای تکنولوژی است که با سرعت زیادی درحال رشد و توسعه در زمینه‌های مختلف است. به این ترتیب کارشناسان انتظار دارند، کسب‌وکارها و به طور کلی تجارت وابسته به هوش مصنوعی هم در سال‌های آینده رشد قابل ‌قبولی داشته باشد. همچنین گفته شده که بررسی‌های انجام شده از سوی گارتنر نشان می‌دهد، روند رشد ارزش تجارت هوش مصنوعی در سراسر جهان در سال ۲۰۱۸ به اوج خود رسیده است. همانطور که گفته شد، چین درحال تبدیل شدن به ‌یک ابرقدرت هوش مصنوعی است. این موضوع درحالی بیان شده که پیش از این سیلیکون‌ولی یکی از مهم‌ترین مناطق جهان در زمینه تکنولوژی، فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی به ‌شمار می‌رفت که درحال حاضر برخی از سرمایه‌گذارن سیلیکون‌ولی معتقدند که چین به زودی از ایالات متحده در بخش‌هایی مانند هوش مصنوعی و وسایل نقلیه خودران سبقت خواهد گرفت. آن طور که گفته شده، یکی از دلایلی که احتمال پیشتازی چین را تقویت می‌کند، این است که این کشور قوانین را برای به ‌کارگیری ماشین‌های خودران و هوش ‌مصنوعی در صنایع متفاوت همچنین در پیشبرد فناوری اطلاعات تسهیل کرده و در تلاش است که رشد اتوماسیون را افزایش دهد. آن طور که گفته شده علاوه بر پیشرفت چین در به‌ کارگیری هوش‌ مصنوعی این کشور سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در راه‌اندازی و تولید این صنعت داشته و در این زمینه نیز در سال 2017 از امریکا پیشی گرفته است. براساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، چین برنامه‌های جدیدی را ارائه کرده که به واسطه آن قصد دارد تا سال 2025 رهبر هوش مصنوعی در جهان شود. همچنین گفته شده که نزدیک به نیمی از سرمایه‌گذاری جهان در زمینه هوش مصنوعی مربوط به سرمایه‌گذاران چینی بود. آن طور که گفته شده، چین قصد دارد سرمایه‌گذاری در زمینه استفاده از هوش مصنوعی را تا سال 2025 به 60 میلیارد دلار افزایش دهد.

طرح پکن برای پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی درحالی ارائه شده که امریکا نیز در این زمینه و با نگرانی از اینکه کشورهایی مانند چین بتوانند به فناوری‌های نظامی استراتژیک دست پیدا کنند، برنامه‌هایی را ارائه کرده است اما چین قصد دارد با پیشی گرفتن از این کشور به قطب هوش مصنوعی در جهان تبدیل شود. بر این اساس چین نخستین کشوری نیست که طرح‌هایی را برای یک پروژه هوش مصنوعی در سطح ملی اعلام می‌کند. امریکا نیز برنامه‌هایی را در این زمینه اعلام کرده و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری داشته است. همانطور که گفته شد، حرکت برای پیشرفت در فناوری‌های هوش مصنوعی دارای اهمیت بسیاری برای دولت‌های سراسر جهان بوده و سرمایه‌گذاری‌های مهمی در این زمینه صورت گرفته است؛ طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده در سال 2017 حدود 38درصد از مجموع این سرمایه‌گذاری‌ها به امریکا اختصاص دارد. درحال حاضر هر یک از شرکت‌های بزرگ فناوری امریکایی به طور جدی روی مقوله هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

همانطور که گفته شد، چین و امریکا درحال حاضر دو رقیب قدرتمند در توسعه و سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی به‌ شمار می‌روند. همچنین گفته شد که چین در این صنعت درحال پیشی گرفتن از امریکاست. به گفته برخی از تحلیلگران بی‌توجهی ترامپ به سرمایه‌گذاری در صنعت هوش مصنوعی دلیلی برای عقب ‌افتادن امریکا در این صنعت است. آن طور که گفته شده سیستم مدیریتی ترامپ، سیستم‌های هوشمند و هوش مصنوعی را در اولویت کارهای خود قرار نداده است. بر این اساس بودجه تعیین شده از سوی ترامپ به برنامه‌های تحقیقاتی تحت حمایت دولت امریکا کاهش یافته است.

طبق آمار منتشر شده، سهم سایر کشورها در سرمایه‌گذاری‌های مرتبط به هوش مصنوعی حدود 13درصد اعلام شده است.

 

 

ارسال نظر