چشم‌انداز فرهنگی «پاسارگاد» تبیین می‌شود

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۰۰:۲۸:۱۷
کد خبر: ۱۲۳۳۶۱
چشم‌انداز فرهنگی «پاسارگاد» تبیین می‌شود

 تبیین و تعریف چشم‌انداز فرهنگی پاسارگاد دوران هخامنشی در قالب طرح بازنگری حریم مجموعه میراث جهانی پاسارگاد انجام می‌شود.  افشین یزدانی که مشاور بازنگری محدوده‌های حریم مجموعه میراث جهانی پاسارگاد با تمرکز بر تعریف و تبیین چشم‌انداز فرهنگی دشت پاسارگاد است، در مورد طرح تبیین و تعریف چشم‌انداز فرهنگی پاسارگاد دوران هخامنشی در قالب طرح بازنگری حریم مجموعه میراث جهانی پاسارگاد می‌گوید: برای حفاظت کارآمد و بهینه از آثار باستانی دشت پاسارگاد برنامه بازنگری محدوده‌های حریم این اثر جهانی با تمرکز بر موضوع «چشم‌انداز فرهنگی» مورد توجه قرار گرفته است.

او بازنگری محدوده‌های حریم پاسارگاد را یک موضوع نوین در مباحث فرهنگی و به جهت شناخت بهتر رفتار گذشتگان در بستر جغرافیایی شکل‌گیری آثار باستانی می‌داند که مورد توجه و دقت قرار گرفته است. یزدانی موضوعیت چشم‌انداز فرهنگی را در قالب یک زبان ساده، به روابط دوجانبه و خلاقانه انسان در دوران‌ مختلف با طبیعت پیرامون خود معرفی می‌کند که به آن پرداخته شده و می‌گوید: این چشم‌انداز در تلاش است تا رفتار انسان‌ها را در مواجهه با توانایی‌ها و کاستی‌های محیط پیرامون خود تحلیل کند.

این باستان‌شناس یکی از مهم‌ترین موضوعات چشم‌انداز فرهنگی در کشور از هزاره‌های پیش را بحث شیوه‌های بهره‌برداری بهینه ایرانیان از منابع آبی محدود دانسته است.

 

ارسال نظر