یکی از آثار فرامرز پیلارام در حراج تهران

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۳:۱۴:۱۳
کد خبر: ۱۲۳۱۹۵
یکی از آثار فرامرز پیلارام در حراج تهران

نهمین حراج تهران، تیرماه ۹۷ با یکی از آثار نقاشی خط زنده‌یاد فرامرز پیلارام برگزار خواهد شد.

یکی از آثار نقاشی‌خط فرامرز پیلارام هنرمند نقاش و خوشنویس در نهمین حراج تهران که تیرماه ۹۷ برگزار می‌شود، شرکت داده خواهد شد. علی پیلارام، فرزند فرامرز پیلارام درباره این اثر به مهر گفت: صاحب این اثر نقاشی خط یک مجموعه‌دار هنری است که آن را در حراج تهران شرکت خواهد داد. برآورد قیمت این تابلوی نقاشی خط که اندازه آن ۱۰۰ در ۷۰ است و در سال ۱۳۴۸ خلق شده است، بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان است.

او با بیان اینکه این دومین حضور زنده‌یاد پیلارام در حراج تهران خواهد بود، توضیح داد: دو اثر نقاشی‌خط فرامرز پیلارام، بدون عنوان و با متریال رنگ روغن روی بوم و اکریلیک و مرکب روی بوم در نخستین حراج تهران (خرداد ۹۱) حضور داشت که با قیمت‌های ۳۰ و ۴۶ میلیون تومان به فروش رسید.

فرزند زنده‌یاد پیلارام در پایان گفت: سال گذشته یکی از آثار پدرم در حراج بونامز لندن، سومین اثر پرفروش بود. آثار پدرم تاکنون در ۶۶ حراج بین‌المللی و داخلی از جمله بونامز، ساتبیز و کریستیز شرکت داده شده و همیشه جزو گران‌ترین آثار فروخته شده بوده است. فرامرز پیلارام هنرمند نقاش، خوشنویس و از پیشگامان مکتب سقاخانه ایران بود و در آثارش همواره در پی به تصویر کشیدن نمادهای اصیل ایرانی بود. در کارهای اولیه‌اش مُهرهایی را که در قدیم به جای امضا از آن استفاده می‌کردند، بزرگ‌نمایی کرد و زمینه‌یی کتیبه‌گونه به وجود آورد و در آن نمادهای مذهبی، مانند علم و پنجه را با اشکال هندسی درآمیخت. او با علاقه و توجه به هنرهای سنتی ایرانی، نظیر کاشیکاری و در مسیر یافتن راه‌های نو برای ترکیب‌بندی‌های جدید و دریافت این مطلب که خط فارسی به ویژه نستعلیق در تلفیق با نقاشی ویژگی ممتازی به تابلوها می‌بخشد، به آموختن خطاطی در انجمن خوشنویسان پرداخت و مدتی در آنجا تدریس کرد. از آن پس خط دستمایه اصلی آثار او شد و از این‌رو از این هنرمند به عنوان یکی از پیشگامان نقاشی خط در ایران یاد می‌شود. آثار فرامرز پیلارام در بزرگ‌ترین موزه‌های ایران و جهان از جمله موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای مدرن نیویورک، موزه متروپولیتن نیویورک، بانک پاسارگاد و... نگهداری می‌شود.

 

ارسال نظر