حمایت فسیلی کشورهای گروه 7

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۳:۰۵:۳۵
کد خبر: ۱۲۳۱۹۰
حمایت فسیلی کشورهای گروه 7

گروه گوناگون|

نشست سران گروه 7 در حالی دیروز و امروز برگزار شد که اروپا، کانادا و امریکا در زیر سایه جنگ تجاری با یکدیگر قرار دارند. پیش از این گفته شده بود که کمیسر اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا نسبت به حل اختلاف تجاری با امریکا در اجلاس سران گروه 7 خوشبین نیست. همچنین گفته شده که بریتانیا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و امریکا که تشکیل‌دهنده گروه 7 هستند، در سال 2016 متعهد شدند تا سال 2025 به حمایت خود از سوخت‌های فسیلی پایان دهند، این در حالی است که بسیاری از گزارش‌ها حاکی از کمک 100میلیارد دلاری در سال برای حمایت از این سوخت‌ها توسط این کشورهاست. تازه‌ترین گزارش منتشر شده پیش از نشست سران گروه 7، نشان‌دهنده هزینه‌های قابل توجه در حمایت از تولید و مصرف زغال‌سنگ، نفت و گاز است.

طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، دونالد ترامپ از زمان آغاز فعالیت خود از پیمان اقلیمی پاریس خارج شد و تمایل بسیاری برای استفاده از سوخت‌های فسیلی نشان داده است. طبق داده‌های منتشر شده، امریکا سالانه 27.4میلیارد دلار، جهت حمایت از تامین سوخت‌های فسیلی خود هزینه می‌کند. آن طور که در این گزارش نشان داده شده، این مبلغ سهم قابل توجهی از منابع مالی مربوط به سوخت را به خود اختصاص داده است. آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، احیای استخراج زغال‌سنگ در ایالات متحده، نقطه اتکای محکمی برای دولت ترامپ به شمار می‌آمد؛ چرا که  به واسطه وعده بازگشت سوخت‌های فسیلی می‌توانست وعده اشتغال‌زایی داده و محبوبیت خود را در نزد امریکایی‌ها افزایش دهد. این در حالی بود که با وجود افزایش گازهای گلخانه‌یی، نگرانی‌های بسیاری برای استفاده از سوخت‌های فسیلی ایجاد و بسیاری از کشورها در تلاش برای کاهش یارانه‌های دولتی برای حمایت از سوخت‌های فسیلی بودند. آن طور که گفته شده، امریکا به دلیل حمایت خود از تولید سوخت فسیلی و خروج از توافق جهانی ۲۰۱۵ پاریس برای مقابله با تغییرات جوی، از ۱۰۰ امتیاز نمره ۴۲ را کسب کرد که پایین‌ترین امتیاز بود.

با وجود آنکه در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده بود که آلمان پیشرفت‌های قابل توجهی در انرژی‌های پاک داشته و از مهم‌ترین مخالفان استفاده از سوخت‌های فسیلی به شمار می‌رود، اما همچنان مبالغ قابل توجهی برای تولید سوخت‌های فسیلی در این کشور هزینه می‌شود. آن طور که گفته شده، سالانه حدود 18.6میلیارد دلار به حمایت از تولید سوخت‌های فسیلی در این کشور اختصاص می‌یابد. طبق این گزارش، هزینه حمایت از تولید سوخت‌های فسیلی در ایتالیا نیز سالانه 17.9میلیارد دلار اعلام شده است. این در حالی است که ایتالیا متعهد شده تا سال 2025 مصرف زغال‌سنگ را متوقف و تا سال ۲۰۳۰، ۲۷درصد از برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین خواهد کرد. آن طور که گفته شده، وزیر صنعت ایتالیا طرحی ارائه کرده است که به موجب آن، تمام نیروگاه‌های برق ایتالیا که از زغال‌سنگ استفاده می‌کنند، باید تا سال ۲۰۲۵ از مدار خارج شوند. این استراتژی در راستای تلاش جهانی برای پایان دادن به وابستگی به سوخت‌های فسیلی است.

طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، ژاپن نیز 12.5میلیارد دلار جهت حمایت از تولید سوخت‌های فسیلی اختصاص داده است. آن طور که گفته شده، کشور ژاپن در برنامه‌ریزی جدید خود در حوزه تامین انرژی تصمیم گرفته است ۲۶ درصد از برق مورد نیاز خود را از نیروگاه‌های زغال‌سنگ تامین کند و در این راستا قصد دارد ۳۶نیروگاه جدید تولید برق با سوخت زغال سنگ احداث کند. این اقدام ژاپن به‌طور صریح خلاف توافق آب و هوایی پاریس است که کشورها را از تولید گازهای گلخانه‌یی بیشتر منع می‌کند.

هزینه‌های حمایت از تولید زغال‌سنگ در بریتانیا نیز حدود 11میلیارد دلار اعلام شده است. طبق این گزارش دیروز بریتانیا برای نخستین بار پس از انقلاب صنعتی یک روز کامل برق خود را بدون استفاده از زغال‌سنگ تولید کرد. همچنین گفته شده که بریتانیا قصد دارد تا سال 2025 مصرف زغال‌سنگ به عنوان سوخت کارخانه‌ها را به صفر برساند تا از انتشار کربن در محیط زیست جلوگیری کند.

آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، محققان هر یک از کشورهای گروه 7 را در زمینه شفافیت، تعهدات و وعده‌هایش و همچنین پیشرفت به سوی پایان دادن به استفاده، حمایت و تولید سوخت‌های فسیلی مورد بررسی قرار داد. در این بررسی فرانسه و کانادا بالاترین رتبه را به خود اختصاص دادند. طبق این گزارش نیز در فرانسه و کانادا سالانه مبلغی کمتر از 10میلیارد دلار برای حمایت از تولید سوخت‌های فسیلی هزینه می‌شود.

 

 

ارسال نظر