جهان در چند قدمی بحران جدید مالی

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۰۱:۳۶:۴۸
کد خبر: ۱۲۲۹۶۸
جهان در چند قدمی
بحران جدید مالی

 گاردین:

این روزنامه در صفحه اول خود از هشدار سوروس درخصوص بحران مالی جدید جهانی خبر داد. طبق گزارش گاردین این سرمایه‌گذار امریکایی- مجارستانی گفته که افزایش ارزش دلار و خروج سرمایه از بازارهای نوظهور ممکن است به یک بحران مالی مهم دیگر منجر شود. او همچنین هشدار داد، اتحادیه اروپا با یک تهدید وجودی قریب‌الوقوع روبه‌روست. آن طور که گفته شده، سه‌شنبه در یک سخنرانی در پاریس گفت: خاتمه توافق هسته‌یی با ایران و نابودی پیمان ترانس آتلانتیک میان اتحادیه اروپا و امریکا تاثیری منفی روی اقتصاد اروپایی دارند و منجر به تبعات دیگری ازجمله بی‌ارزش شدن ارز بازارهای نوظهور می‌شود. ممکن است ما به سمت یک بحران مالی مهم دیگر سوق پیدا کنیم. هشدار این میلیاردر در شرایطی مطرح می‌شود که بازدهی اوراق قرضه ایتالیا به بالاترین سطح رسیده است و اقتصادهای بزرگ نوظهور ازجمله ترکیه و آرژانتین در تلاش هستند تا از تورم فرار کنند.

 وال ‌استریت ژورنال:

گزارش صفحه اول این روزنامه از اقدامات تجاری کاخ سفید علیه چین خبر داد. طبق این گزارش چند روز پس از اینکه واشنگتن و پکن اعلام کردند به راه‌حلی برای منازعه تجاری رسیده‌اند، کاخ سفید گزارش داد که اقدام‌های تجاری امریکا علیه چین ادامه خواهد یافت. طبق این بیانیه واشنگتن تا 15ژوئن(25خرداد) فهرستی از کالاهای ساخت چین به ارزش 50 میلیارد دلار منتشر خواهد کرد که 25درصد تعرفه گمرکی به آنها تعلق خواهد گرفت. ایالات متحده همچنین به دعوای قضایی خود علیه چین در سازمان تجارت جهانی ادامه خواهد داد. در واقع هدف امریکایی‌ها این است که چینی‌ها را با فشار آوردن بر پکن در ابعاد سیاسی و اقتصادی به مذاکره بکشانند تا بتوانند کسری تجاری خود را در برابر این کشور جبران کنند.

 ال پایس:

این روزنامه اسپانیایی دیروز در صفحه اول خود گزارشی از تشکیل دولت کاتالونیا منتشر کرد. طبق این گزارش، رییس جدایی‌طلب کاتالونیا این ‌بار کابینه‌یی بدون وزرای در حبس و تبعیدی معرفی کرد تا راه برای خاتمه دادن به نظارت مستقیم دولت اسپانیا بر این منطقه هموار شود. وآخیم تورا، رهبر دولت منطقه‌یی کاتالونیا در ماه جاری میلادی توسط دولت مرکزی اسپانیا انتخاب شد اما کابینه اولیه وی تایید نشد چون 4 تن از افراد معرفی شده با اتهاماتی مرتبط با روند استقلال‌طلبی سال گذشته(۲۰۱۷) روبه‌رو هستند. دو نفر از این افراد در انتظار دادگاه در بازداشت هستند و دو نفر دیگر به صورت تبعیدی خودخواسته در بلژیک به سر می‌برند. تنش در منطقه خودمختار کاتالونیا به بن‌بست سیاسی در این منطقه دامن زده چراکه این منطقه از اکتبر سال گذشته بدون دولت است.

 

 

ارسال نظر