جدال انسان و انرژی

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۸۴
جدال انسان و انرژی

گروه گوناگون

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از آژانس بین‌المللی تا سال 2040 تعداد مرگ‌ومیرهای زودرس ناشی از آلودگی، رشد قابل‌ توجهی خواهد داشت. آن طور که گفته شده، آلودگی هوا ناشی از استفاده از انرژی‌های تولیدی، غیر از خسارت‌های محیط‌زیستی از نظر اقتصادی نیز هزینه‌های بسیاری را به کشورها تحمیل می‌کند؛ از جمله این خسارت‌ها می‌توان به افزایش هزینه‌های زندگی بشر، کاهش توانایی کارکرد مردم، افزایش تاثیرات مخرب بر مواد غذایی، تخریب آثار تاریخی، کاهش توانایی اکوسیستم و افزایش هزینه‌های ترمیم اشاره کرد. همچنین طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده تولید انرژی حتی در صورتی که آسیب به محیط زیست نادیده گرفته شود، تلفات انسانی بسیاری بر جای می‌گذارد؛ این تلفات تنها ناشی از آلودگی هوا و موارد یاد شده نیست، در برخی شرایط تخریب نیروگاه‌ها و خطراتی مانند استفاده نامناسب از انرژی‌ها نیز می‌تواند مرگ‌ومیرهای بسیاری به‌ همراه داشته باشد.

آن طور که تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد، زغال‌سنگ قهوه‌یی که ذخیره ته‌نشستی از سنگواره‌های کربنی، جامد، سیاه مایل به قهوه‌یی و آتشگیر است، سالانه تلفات انسانی بسیاری دارد. طبق بسیاری از آمارهای منتشر شده در سال 2017، شمار مرگ‌و‌میرهای ناشی از حوادث معادن زغال‌سنگ، افزایش قابل ‌توجهی در جهان داشت. این تلفات، هرچند با وجود پیشرفت‌ تکنولوژی و امکان استفاده از فناوری‌های پیشرفته جهت بالا بردن سطح ایمنی در معادن باز هم اتفاق می‌افتد. آنچه هنوز بسیاری از کشورهای در حال توسعه با آن مواجهند، نرخ بالای مرگ‌ومیر و آسیب‌دیدگی در این کشورهاست. بر اساس تازه‌ترین آمارهای منتشر شده، منابع زغال‌سنگ قهوه‌یی سالانه حدود 300هزار تلفات دارد. همان‌طور که گفته شد، مرگ‌ومیرها علاوه بر تاثیر مخرب این انرژی‌ها بر محیط زیست می‌تواند ناشی از از استنشاق گازهای تولیدی در معادن زغال‌سنگ و ریزش دیواره‌های معادن همچنین انواع سرطان‌ها و بیماری‌ها باشد.

پس از منابع زغال‌سنگ، نفت بیشترین میزان تلفات را به ‌خود اختصاص داده است. طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده، سالانه حدود 20هزار تلفات ناشی از صنعت نفت به ثبت رسیده است. آن طور که گفته شده، انفجار در چاه‌های نفت و پالایشگاه‌ها همچنین آتش‌سوزی در تاسیسات مربوط به آن است. این رویدادها علاوه بر خطای انسانی گاهی دلایل طبیعی نیز دارند؛ در سال‌های گذشته بارها شرایط نامساعد جوی همراه با رعد و صاعقه، منجر به ایجاد حریق در مخازن نفتی شده و تلفاتی به ‌دنبال داشته است.

هرچند که به نظر می‌رسد به ‌دلیل شمار تلفات ناشی از گاز‌گرفتگی، این نوع سوخت رتبه اول را در میزان مرگ‌ومیرها در جهان به‌ خود اختصاص داده باشد، اما طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده، مرگ‌های ناشی از حوادث گاز، در جایگاه پنجم تلفات انسانی انرژی قرار دارد. بر اساس بررسی‌های صورت‌ گرفته، موارد مرگ ناشی از حوادث انرژی، تلفات مربوط به حوادث بخش گاز سالانه حدود 14هزار مورد اعلام شده است. آن طور که گفته شده، نیروگاه‌های گازی، گازهای گلخانه‌یی کمتری تولید می‌کنند. بر این اساس گاز یکی از پاک‌ترین سوخت‌های فسیلی معرفی شده‌ است. با این‌ حال گفته شده که رشد مصرف گاز باعث افزایش جست‌وجو برای کشف منابع جدید شده و این امر آثار نامطلوبی در محیط زیست داشته است.

طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، پیشرفت‌های صنعتی دنیا وابسته به تامین انرژی بوده که بخش قابل ‌توجهی از این انرژی‌ها از منابع فسیلی به دست می‌آید. از آنجا که منابع فسیلی رو به اتمام بوده و مصرف آنها عوارض زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی بسیاری به‌ همراه دارد، بنابراین کشورها در تلاش بوده تا منابع جایگزینی برای تولید انرژی پیدا کنند که علاوه بر عوارض کمتر برای محیط زیست، تجدیدپذیر نیز باشد. در این میان گفته شده که تولید انرژی از زیست توده (بیوماس) جایگاه قابل‌ توجهی دارد. همچنین طبق آمار اعلام شده، در مقایسه با سوخت‌های فسیلی این نوع تولید انرژی تلفات انسانی کمتری نیز دارد. آن طور که گفته شده، شمار مرگ‌ومیرهای ناشی از تولید انرژی از زیست‌ توده، حدود 2هزار نفر در سال اعلام شده است.

آن طور که در این گزارش گفته شده، در میان انواع انرژی‌ها، نیروگاه‌های‌ هسته‌یی امن‌ترین گزینه برای تولید انرژی به ‌شمار می‌روند؛ چرا که شمار تلفات سالانه ناشی از حوادث این انرژی تنها حدود 170 نفر اعلام شده است. البته این در حالی است که دانشمندان خطرات و چالش‌های بهداشتی و زیست‌محیطی متعددی در رابطه با فعالیت نیروگاه‌های اتمی مطرح می‌کنند که به گفته آنان، این پیامدهای منفی به مراتب بیشتر از منافع و مزایای استفاده از انرژی هسته‌یی است.

 

ارسال نظر