انتشار نخستین شماره صوراسرافیل

۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۱۴
انتشار نخستین شماره صوراسرافیل

هشتم خرداد 1286 نخستین شماره روزنامه صوراسرافیل چند ماه پس از موفقیت دوره مشروطیت در ایران منتشر شد و به دست مردم رسید. این روزنامه با پیشنهاد و کوشش میرزاجهانگیرخان شیرازی و علی‌اکبر دهخدا اداره می‌شد و انتشار می‌یافت.

یکی از نشریه‌های موثر دوره قاجاریه و عصر مشروطه، هفته‌نامه صوراسرافیل بود. این نشریه ابتدا با مدیریت میرزا جهانگیر‌خان شیرازی (صوراسرافیل) و سرمایه میرزا قاسم‌خان تبریزی و دبیری و قلم میرزا علی‌اکبرخان قزوینی (دهخدا) تهیه و منتشر می‌شد. جسارت و زبان سرخ صوراسرافیل سر سبزش را بر باد داد و رفیقش دهخدا را به خارج از کشور فراری داد. بعداز کشته شدن میرزا جهانگیرخان، تمام بار نشریه (نشر 3شماره آخر) بر دوش میرزا علی‌اکبر دهخدا افتاد و به همت وی در خارج از کشور چاپ می‌شد. جهانگیرخان صوراسرافیل بعد از اینکه محمدعلی‌شاه موفق به تطمیع او نشد از سوی قزاق‌ها دستگیر و به باغ شاه برده شد و دو روز بعد همان جا به قتل رسید.

این نشریه به ‌صورت هفتگی چاپ و تکثیر می‌شد. تاریخ نخستین شماره ۱۷ربیع‌الآخر ۱۳۲۵ قمری است برابر با ۳۰ماه مه ۱۹۰۷میلادی و هشتم خرداد ماه ۱۲۸۶خورشیدی. شماره دوم صوراسرافیل، یک هفته بعد در تاریخ ششم ماه ژوئن ۱۹۰۷ برابر با پنج‌شنبه ۱۵خرداد ۱۲۸۶خورشیدی به چاپ رسید. جذاب‌ترین بخش این هفته‌نامه را ستون فکاهی آن دانسته‌اند که به عنوان «چرند و پرند» به قلم علی‌اکبرخان قزوینی (دهخدا) و با امضای «دخو» نوشته می‌شد. دهخدا مطالب انتقادی و سیاسی را با روش فکاهی طی مقالات خود منتشر می‌کرد و سبک نگارش آن در ادبیات فارسی بی‌سابقه بود و مکتب نوینی را در عالم روزنامه‌نگاری ایران و نثر معاصر پدید آورد. گفته شده است که صوراسرافیل نخستین روزنامه‌یی بود که به طور رسمی در کوچه و بازار به دست روزنامه‌فروش‌ها و بیشتر به‌ وسیله کودکان به فروش می‌رفت و از این‌رو در بیداری مردم تاثیری بسزا داشت. این نشریه به صورت هفتگی در 8 صفحه به قطع وزیری در چاپخانه سنگی پارسیان چاپ و تکثیر می‌شد.

 

ارسال نظر